Wij spraken Bram Ven uit ONE de musical.

Wij spraken Bram Ven uit ONE de musical.

Nog 3 weken en dan valt voorlopig het doek voor One de musical!
Deze weken krijgen veel covers de kans om te shinen in de voorstelling!
Na de voorstelling van zaterdag 11 juni spraken we Bram Ven die we deze avond als Paneb zagen in de voorstelling!

Bedankt voor je tijd ! Wil je onze lezers kort vertellen wie je bent ? 

Mijn naam is Bram Ven, 25 jaar en ik ben musicalartiest. Ik heb o.a. gespeeld in My Fair Lady en Kruistocht in Spijkerbroek. Momenteel speel ik in ONE de musical. 

Ik ben in 2018 afgestudeerd aan de bachelor Musicaltheater op Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. In 2020 studeerde ik daar als Master of Music af, in de richting Muziektheater. In 2021 studeerde ik af aan de Meisner Toneelacademie, een driejarige part-time acteeropleiding die ik parallel aan mijn Masterstudie heb gedaan. 

Je hebt nu een rol in One de musical! Een musical in het eerste led theater van Nederland.

Je hebt je vaste rol, maar ook ben je cover van andere rollen.

Ga je bij de audities ook al voor deze rollen? En hoe wordt er besloten dat je ook deze rol mag gaan spelen ? 

Ik heb gelijktijdig met iedereen auditie gedaan voor de rollen, toen al voor de rol van Paneb. Tot de finals mocht ik door maar werd uiteindelijk afgewezen. Ze wilden me wel nog graag voor het ensemble zien. 

Toen ben ik daar uiteraard heen gegaan en na een dance-call mocht ik nog een keer zingen. 

Na dit proces werd ik uiteindelijk gebeld dat ik aangenomen was voor het ensemble en ook nog cover Paneb en Karim. 

Hoe dat precies bepaald is weet ik natuurlijk niet maar ik kan me nog herinneren dat bij de finals voor Paneb er een aantal verschillende type-duos waren, 2 mensen die enigszins dezelfde uiterlijke kenmerken hebben. 

Terugdenkend aan dat moment waren Quinten en ik waarschijnlijk zo’n duo. Hij is uiteindelijk first-cast geworden en ik de cover. 

Musical bezoekers hebben verschillende redenen om een voorstelling te bezoeken.

Een aantal redenen kunnen zijn: ze kennen mensen in de show. 

Het verhaal trekt ze aan. 

De bekende namen kunnen een reden zijn om te gaan.

Hoe ervaar jij t feit dat mensen komen voor een bekende naam in een voorstelling en dat ze er dan achter komen dat de rol door een ander castlid gespeeld wordt? 

Ik merk dat de commerciële waarde van een musical in Nederland heel belangrijk is voor de bezoekers. 

Bekende namen trekken inderdaad meer bezoekers aan. Dit zorgt dan soms ook wel voor teleurstelling bij het publiek als deze naam dan niet speelt. 

Gelukkig is het bijna altijd zo dat de cover minstens net zo goed is als de first-cast dus de kwaliteit van de voorstelling zal er niet door omlaag gaan.

Wat ik het meest jammer vind is dat, doordat die namen zo belangrijk zijn, (nieuw) talent niet altijd een eerlijke kans krijgt. 

Langzaam lijkt er wel een kleine verandering op te treden maar de commerciële

waarde blijft belangrijk. Misschien heeft dat te maken met het nederlandse: “wat de boer niet kent, dat eet hij niet.” Maar ik vind dat soms jammer. 

Natuurlijk heb jij niet voor niets ook deze rol gekregen en zullen bezoekers net zo genieten!

Dat is inderdaad het uitgangspunt. Als cover ben jij de rol even waardig als een first cast. Maar misschien heb je als cover ook nog andere talenten die je bijvoorbeeld in het ensemble ook goed in kan zetten (betere danser bijvoorbeeld). 

Dan ben je breder inzetbaar en willen ze dat graag gebruiken en zetten ze je op beide posities. 

Meerdere rollen betekend ook ..meer repeteren en soms last minute een rol over kunnen nemen.

Hoe gaat zo’n voorbereiding in zijn werk? 

Tot de premiere repeteert iedereen in principe zijn eigen posities. Het is je eigen verantwoordelijkheid op dat moment om je cover in de gaten te houden. 

Dit is altijd aan te raden want je weet nooit wanneer iemand ziek wordt of geblesseerd raakt. 

Maar de focus ligt daar bij iedereen op zijn eigen track. 

Na de premiere ga je met een resident director (degene die vanaf dan verantwoordelijk is voor het behoud van de kwaliteit van de voorstelling) je coverpositie repeteren. 

Dit gebeurt dan overdag voor een voorstelling. Zodra deze repetities genoeg zijn, heb je vaak een “understudy-doorloop” waarin enkele understudies opgaan en vanaf dat moment ben je ingewerkt en is het je eigen verantwoordelijkheid om alles bij te houden. 

Is het lastig om zoveel informatie te onthouden en voor te bereiden? 

Zoals ik al zei vind ik het zelf fijn om vanaf het begin al mee te kijken, de teksten te kennen en het proces van je coverrol vanaf de zijlijn in de gaten te houden zodat je goed voorbereid bent.

Stel hij breekt een been, dan moet je onverwachts op. Als je dan alles nog moet doen, is dat heel veel werk. 

Het scheelt ook werk als je voor de repetities al je teksten kent. 

Je doet de repetities in je eigen track en als je dan tijd en ruimte over hebt, kijk je naar wat je cover doet en schrijf je dat op.

Dan kun je het altijd in je script terugvinden en hoef je het niet direct in je hoofd op te slaan. 

Ik ben zelf redelijk goed met beelden. Als ik het zie en heb opgeschreven blijft het automatisch best goed hangen en kan ik me goed voor de geest halen wat hij deed. Dat geluk heb ik dan weer. 

Hoe houd je de verschillende rollen uit elkaar? 

Ik ben zelf redelijk goed in het totale plaatje zien. Dus ik zie als het ware een plattegrond van mensen, vanuit vogelperspectief. Zo onthoud ik mijn eigen posities het best. 

Zo weet ik dus ook vaak waar een ander staat. Dus vanuit dat beeld kan ik goed zien waar mijn cover-rol zich bevindt en waar ik dus zou moeten staan. 

Daarnaast is mijn cover-rol echt een hele andere lijn dan mijn eigen track. 

Juist omdat die zo verschillend is, is die makkelijk uit elkaar te houden.

Ik denk dat het lastiger wordt als je 2 tracks hebt die erg op elkaar lijken, qua rol, tekst, posities etc. Dan is het een kwestie van goed opschrijven en bijhouden. 

Heb je voor de toekomst al nieuwe mooie dingen in het vooruitzicht (voor zover je dat al mag vertellen!?) 

Ik heb plannen, ook die mooi in lijn liggen met waar dit artikel over gaat, maar daar mag en kan ik inderdaad nog niet teveel over zeggen ;). 

Hartelijk dank voor je tijd om deze vragen even te beantwoorden!

Graag gedaan 🙂 

Share

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.