Samen met gitarist Jacob Kellerman brengt het New European Ensemble een wereldpremière van Toshio Hosokawa, op zondag 12 maart 2023 in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Hosokawa smeedde een unieke muziekstijl gebaseerd op zijn studies bij Isang Yun, Klaus Huber en Brian Ferneyhough in Duitsland. De componist keerde terug naar Japan om de klassieke Japanse cultuur en muziek diep in zijn werk te kunnen integreren. Daarnaast hoor je deze avond een wereldpremière van de Finse Pasi Lyytikäinen.
“Ik wil een muzikale kosmos creëren die bestaat uit een kosmos en anti-kosmos (het afbreken van de wereld die al bestaat). Omdat we niet weten wat er voor ons ligt is de beweging van nu altijd belangrijk. Een gedefinieerd nu leidt tot een oprechte toekomst”. – Hosokawa
I want to make a musical cosmos which is constituted of a cosmos and an anti-cosmos (the breaking down of the world that already exists). Since we do not know what will happen next, the present movement is always important. A concrete present leads to a more genuine future.” -Hosokawa
Emlyn Stam, artistiek leider van NEuE: ‘Hosokawa is de belangrijkste nog levende Japanse componist. Zijn werken zijn gespeeld op de belangrijkste festivals: van de Biënnale in Venetië en de Berliner Festspiele tot aan Los Angeles en Tokyo. Het is dan ook bijzonder dat we met het New European Ensemble een wereldpremière spelen waar Hosokawa zelf bij is. Een programma als dit staat in het middelpunt van wat er op dit moment in moderne muziek gebeurt. Recht van de schrijftafel naar onze lessenaars!’
Hosokawa over zijn eigen muziek, in een vergelijking met kalligrafie: “Ik weet niet zeker of ik over de “toekomstige” muziek kan praten omdat ik mij altijd concentreer op het heden, zoals gebruikelijk voor een Noh-speler. Zij geloven erin, dat de focus op het heden de toekomst opent. Net zoals in kalligrafie. De uitkomst van Kalligrafie bestaat niet alleen op papier, maar ook in de lucht: De gehele beweging van de hand wordt overgebracht naar een lijn.”
I am not sure if I can talk about the “Future” of music because I always prefer concentrating on my present, as a Noh player always does. They think that concentration on the present opens the future. There is, also, a similar way of thinking in calligraphy. So that the world of calligraphy exists not only on paper but also in the air: the entire process of the hand in motion is transferred into a line.’
Programma
Toshio Hosokawa – a portrait
Hosokawa – Drawing
Hosokawa – Two Japanese Folksongs (wereldpremière)
Pasi Lyytikäinen – Nieuw werk (wereldpremière)
Hosokawa – Nieuw werk (wereldpremiere)
Hosokawa – Singing Garden
Hosokawa – Landscape VI Cloudscapes
Het concert vindt plaats op zondag 12 maart 2023, 19:30u in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Tickets via www.neweuropeanensemble.com
FOTO: ©Rob Overmeer