We zijn hier voor Robbie – een mislukt familie diner

Maria Goos is terug in de Nederlandse theaters met het hartverscheurende en komische ‘We zijn hier voor Robbie’. Een gloednieuw tragikomisch toneelstuk, over een familiediner dat totaal uit de hand loopt, maar zo goed bedoeld was.
Afgelopen zaterdag avond 10 oktober ging in de Haagse schouwburg dit indrukwekkende toneelstuk in première, van het Nationaal theater i.s.m. De Theateralliantie.

We volgen een Haagse familie, die bij elkaar komt om de dood te herdenken van Robbie, die een jaar geleden is overleden. Robbie was labiel en na de zoveelste tegenslag heeft hij zichzelf van het leven beroofd. In het pas geheel gerenoveerde ouderlijk huis, probeert de aanwezige familie Robbie te eren, maar helaas lukt dit niet, door alle perikelen in de familie. De verwijten volgen elkaar op; waarom is de dochter Suzanne een jaar weggeweest en niet terug gekomen voor de begrafenis? Waarom is er niet beter voor de moeder Annet gezorgd? En waarom woont ze op de zolderkamer? Dan is er nog zoon Bas die ook al niet erg labiel is en zelfs denkt dat er een gewei uit zijn hoofd groeit. Marius zijn nieuwe vriendin had nog zo haar best gedaan om van het diner een succes te maken. Maar daar is ook nog Barbera, de ex vrouw van Marius – zij hoort nog steeds bij de familie. Die het niet kan laten om allerlei verwijten naar het hoofd van haar ex man te gooien en ook zijn nieuwe vriendin moet het ontgelden. Er is nog een gast, de vriendin van Suzanne, die alles moet aanhoren en aanschouwen.

Regisseur Eric de Vroedt heeft een waar stukje vakmanschap afgeleverd, alles klopt en alles lijkt levensecht. Het leek net of je een echte toeschouwer was in het huis van deze familie, de emotie spatte van het podium af en geen seconde dwaalde je af, het verhaal was zo intrigerend, werd zo goed gespeeld, dat je nooit het idee had dat je naar acteurs zat te kijken. Stuk voor stuk wisten ze hun rol uit te dragen, of dat ze het zelf waren die daar stonden. Ieder had een eigen bijdrage in het stuk, die dragend was voor het gehele verhaal. Zo’n mooi decor heb ik geen tijden gezien, alles was van een hoge kwaliteit, zelfs de vloer was een echte parketvloer.

Op sommige momenten moet je een zakdoekje bij de hand hebben, maar andere momenten zat je weer hard te lachen om de woordspelingen en sarcastische grapjes. De balans in het stuk was echt perfect gedoseerd, genoeg spanning en genoeg humor. Het einde heeft een aparte twist, maar ook dit past perfect in dit unieke toneelstuk.

Cast:

Isaac: Stefan de Walle
Marius: Mark Rietman