We Are Public campagne succesvol van start tijdens Museumnacht

We Are Public campagne succesvol van start tijdens Museumnacht

DEN HAAG – De campagne om 1.000 leden in Den Haag te vinden voor cultuurplatform We Are Public ging gisteravond succesvol van start tijdens de Museumnacht Den Haag. Wethouder Joris Wijsmuller werd als eerste lid van We Are Public Den Haag en ontving zijn pas op de Grote Markt. De non-profit organisatie die een nieuwe geldstroom creëert voor de culturele sector en nieuw publiek op de been brengt voor cultuur, is al sinds 2014 succesvol actief in Amsterdam. Als er duizend leden geworven worden in Den Haag voor 12 december, start We Are Public officieel per 1 januari in Den Haag. De mensen die zich nu al aanmelden kunnen tot 1 januari gratis naar zo’n vijftig programma’s bij alle Haagse partners, waaronder Nederlands Dans Theater, Paard Van Troje en de Koninklijke Schouwburg.

Haagse cultuuroptimisten
Op verschillende locaties van de Museumnacht werd actief gezocht ‘cultuuroptimisten’, zoals We Are Public zijn leden noemt. Op de Grote Markt werd middels een manifestatie onderzocht hoe cultuuroptimistisch Den Haag is en wethouder Wijsmuller ontving de eerste Haagse We Are Public pas en sprak vol lof over het platform:

„Den Haag is een fantastische cultuurstad waar van alles gebeurd, zoveel dat heel veel mensen eigenlijk niet eens weten wat er precies gebeurd. Men weet dat er veel voorstellingen zijn, maar er zijn nog zoveel dingen te ontdekken in Den Haag. Het is fantastisch dat we nu met We Are Public de poort naar kunst en cultuur nog groter en aantrekkelijker gaan maken. Den Haag wil cultuur en daarmee is het denk ik wel evident dat deze wethouder van cultuur zeker een ‚cultuuroptimist’ is!”

Via de website http://www.wearepublic.nl/denhaag kunnen leden zich aanmelden en is op een teller te zien hoeveel optimisten zich al hebben aangesloten. In totaal zal er 45 dagen campagne worden gevoerd om het benodigde aantal leden te halen.

Diverse partners ontvangen komende maanden We Are Public leden
We Are Public heeft al ruim vijftig partners in Den Haag die allemaal de deuren wijd open hebben gezet voor leden van We Are Public. Onder de partners zijn onder andere Residentie Orkest, Theater aan het Spui, Nationale Toneel en REWIRE. Een redactie van 18 Haagse cultuurprofessonials maakte de selectie van de cultuurprogramma’s, en zal dat vanaf januari blijven doen als genoeg leden zich aanmelden.
Door lid te zijn van We Are Public steunen leden financieel de culturele sector, inkomsten uit de lidmaatschappen komen ten goede aan culturele instellingen en makers. In ruil krijgen leden gratis toegang tot zo’n 50 programma’s per maand. Leden die zich aanmelden krijgen tot 1 januari een gratis lidmaatschap waarmee ze een pilotprogramma van ruim 50 concerten, exposities, voorstellingen en films in de stad kunnen bezoeken.

Nieuwe manier van cultuur ontdekken en financieren

We Are Public werd twee jaar geleden in Amsterdam door culturele ondernemers Leon Caren en Bas Morsch opgezet met als doel om, na de bezuinigingen op cultuur, het tij te keren. Ze wilden een community vormen van culturele avonturiers en een nieuw zakelijk model voor de culturele sector ontwikkelen dat inkomsten en publiek genereert.

“We zijn een beweging van cultuuroptimisten, die vinden dat spannende kunst en cultuur meer publiek en inkomsten verdient en daar zelf voor willen zorgen.”

Het resultaat na twee jaar in Amsterdam: 52.000 nieuwe cultuurbezoeken die gezamenlijk 450.000 euro hebben opgeleverd voor cultuur. We Are Public heeft bewezen dat het nieuw publiek op de been brengt; leden gaan vaker naar cultuur, ontdekken nieuwe kunstvormen of jonge makers en komen op plekken waar ze eerder niet waren. De organisatie heeft de ambitie om de komende jaren uit te groeien tot een landelijk platform. Leden kunnen straks niet alleen in hun eigen stad maar door het hele land naar programma’s die door We Are Public geselecteerd zijn.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.