Veelbelovende preview Oliver!

Veelbelovende preview Oliver!

Tekst: Mieke van der Raay

Oliver! Neemt je ook dit jaar weer mee in het ontroerende verhaal van een jongen die zich staande moet houden in een arme textielstad. Een verhaal over goed en slecht, arm en rijk, ellende en vriendschap. Een troostrijke geschiedenis over het wrede lot en… de vrije wil. Een eigenzinnige versie met veel humor en prachtige liedjes.

Het is alweer vier jaar geleden dat Daniël Cohen de eerdere versie geregisseerd heeft, toen hij gevraagd werd door Gerard Cornelisse of hij wel eens wat gedaan had in Enschede. Hij had nog nooit iets gedaan daar en vond het heel bijzonder hoe gastvrij hij daar werd onthaald. In Enschede leeft het theater enorm, meer dan veel mensen denken. Zo kwamen ze op het idee om Oliver in het anno nu te maken, ergens in een industriestad in Nederland. Twee jaar later werd er weer aan Daniël Cohen gevraagd of ze toch niet nog een keer de voorstelling konden maken, daar er nog veel mensen waren die de voorstelling niet gezien hadden, maar toch nog graag wilden zien. Dit keer speelt de voorstelling in de speciaal omgebouwde concertzaal Wilmersberg in Enschede.

Volgens Daniël Cohen is het een eigentijdse versie van Oliver met een twist. Het verhaal is naar onze tijd aangepast. Het decor van Olaf Mensink is bijzonder. In de concertzaal is er een grote afstand tussen het publiek en het orkest. Dit is niet geschikt voor een musical als Oliver, vandaar dat ze voor een ontwerp hebben gekozen, waarbij de beleving van de voorstelling uniek is. Er wordt tussen het publiek in gespeeld. Er loopt een catwalk door de zaal, daar zitten de mensen omheen. De spelers moeten er dan ook rekening mee houden dat ze diverse kanten op moeten spelen. Het is voor de choreograaf en spelers best wel een uitdaging.Het voelt voor het publiek meer alsof ze werkelijk in het verhaal zitten. Er komen namelijk van alle kanten straatkinderen en er kan ineens een acteur naast je komen staan. Je beleeft het verhaal meer.

De cast bestaat uit professionele spelers, Burt Lamaker, Arthur Roffelsen, Stan Limburg, Daphne Groot en Maarten Redeker en een kindercast die allen talenten uit de regio Enschede zijn. Jon Hasperhoven, die ook al eerder de rol vertolkte van Oliver, gaat de rol nu delen met Floris van Broekhoven. Jon zal de rol vijf maal spelen en Floris twee maal. Ze hebben voor twee Olivers gekozen, om de werkdruk iets te verlagen. Maar het is ook makkelijker als Jon plots ziek is, dan hoeven ze niet de productie stil te leggen. Floris speelt sowieso wel mee met alle voorstellingen, maar dan in het ensemble. Beide jongens hebben al veel ervaring in het theatervak. Floris speelde al in de tourversie van Ciske de Rat. Jon is lid van musicalvereniging Barst en heeft ook al meegedaan met het junior songfestival. De jongens zijn vrienden geworden in het proces en kunnen het duidelijk goed met elkaar vinden. Na pas vier weken repeteren, konden ze me vertellen dat ze hun rol al supergoed kennen.

De voorstelling speelt dan wel in Enschede, maar is zeker de moeite waard om te gaan zien. Er is toch wel bewezen dat mensen willen reizen om bijzondere voorstellingen te gaan zien door bijvoorbeeld Soldaat van Oranje, Mammoet de musical, Het Pauperparadijs en Stork de musical. Dick Cohen hoopt dan ook echt dat mensen ook naar Enschede willen komen. De voorstelling is het meer dan waard.

Oliver speelt 25 tot en met 29 december voor meer informatie: https://www.wilminktheater.nl/programma/!/4450/de-kerstmusical-allertijden/oliver/