Lunchvoorstelling VAST in het Bellevue theater in Amsterdam is een unieke voorstelling. Op woensdagmiddag 4 oktober mocht ik deze voorstelling zien. Helaas was er heel weinig publiek op af gekomen.
Schrijver Nic Bruckman werkte elf maanden als gevangenisbewaarder in de grootste gevangenis van Londen. Daar observeert en ervaart hij de complexiteit van het opgesloten zitten. Een gesloten wereld, waar het kwaad wordt opgeborgen en vrijheid wordt begrensd. Een plek waar tralies grensgebieden zijn en ambiguïteit gevangen zit.
Nic Bruckman schrijft vaak vanuit concrete maatschappelijke of historische gebeurtenissen, waarin hij het schijnbaar onmenselijke gedrag van mensen onderzoekt. Hij debuteerde in het Bellevue Lunchtheater met zijn toneeltekst Kogelvis. De voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival en speelde in een speciale bewerking Pufferfish op het VAULT Festival. Hij bleef in Londen werken, en maakte o.a. Stones en Consumption bij het Royal Court Theatre. In 2020 maakte hij Bleeding Love in coproductie met Grand Theatre Groningen, en in 2021 verscheen de lunchvoorstelling Vader en Moedertje.
Vast vertelt het verhaal van een cipier die in zijn denken probeert los te komen van de rigiditeit van de gevangenis. In een wankelmoedige monoloog, gespeeld door Nineties-acteur en theatermaker Yannick Noomen, vertelt de cipier over deze intrigerende plek. Een plek waar tralies grensgebieden zijn en ambiguïteit geen vrijheid kent. De voorstelling zit vol met frustratie, bloed, geweld en verderf, maar ook, ondanks alles, chemie en onbesloten intimiteit. Samen met regisseur Anne Maike Mertens van Nineties doet schrijver Nic Bruckman in Vast een poging om te ontsnappen aan deze rechtlijnige wereld en een nieuw en veelvormig universum op te bouwen.
Er is geen groots decor, alleen een ronde rail, waarop een lichtbalk ronddraait, waar Yannick geregeld voor gaat staan. Hij heeft een duidelijk indringende stem, die je gelijk het verhaal in trekt. Je kunt niet anders dan gebiologeerd naar deze charismatische man kijken en luisteren. Hij weet door simpele stemwisselingen het verhaal beeldend te maken. Je hebt nooit het gevoel dat het te lang duurt, de teksten blijven je verrassen, zo ook het uiteindelijke verloop van het verhaal.
Meer informatie: https://www.theaterbellevue.nl
tekst, concept Nic Bruckman
regie, concept Anne Maike Mertens
spel Yannick Noomen
dramaturgie Han van Wieringen
compositie Genevieve Murphy, Nicholas Thayer
scenografie Julian Maiwald
lichtontwerp Wout Panis, Julian Maiwald
techniek Marcel Jansen, HP Hulscher
techniek stagiair Aya Dupont
productie Barbara Reijs