Twee grootschalige voorstellingen van Josse de Pauw in Nederland

Twee grootschalige voorstellingen van Josse de Pauw in Nederland

Het Vlaamse boegbeeld voor een nieuwe generatie acteurs en regisseurs

De Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui halen de meermaals bekroonde Vlaamse auteur, acteur en regisseur Josse De Pauw, naar Den Haag met twee bijzondere muziektheatervoorstellingen. Zijn tweeluik Huis komt na een imposante Europese speellijst eenmalig naar Den Haag. We zien een bewerking van twee verhalen met tragikomische allures. Zijn nieuwe werk De Sleutel (naar het boek van Tanizaki) gaat deze maand in Brussel in première en speelt op slechts een paar plekken in Nederland, waaronder Theater aan het Spui en de Brakke Grond. We volgen een echtpaar dat steeds meer ontrouw toont door het te laten slingeren van hun dagboeken.

De voorstelling Huis is te zien op maandag 29 februari om 20.15 uur in de Koninklijke Schouwburg. De Sleutel is te zien op maandag 7 maart om 20.15 uur in Theater aan het Spui en vanaf 9 maart in de Brakke Grond.

Over Josse de Pauw
Josse de Pauw (1952) is een van de grootste acteurs en schrijvers van België. Met een indrukweekend en veelzijdig oeuvre maakte hij zich bekend onder het publiek met het legendarisch theatergezelschap Radeis International, een internationaal toerend gezelschap. Na Radeis bewandelt de Pauw als onafhankelijk theatermaker heel wat nieuwe paden. Zo werkte hij samen met regisseur Dominque Deruddere met wie hij een Oscarnominatie ontving voor zijn hoofdrol in
Iedereen beroemd. Ook is hij tijdelijk artistiek leider van Het Toneelhuis in Antwerpen en Het Net in Brugge. De Pauws honger naar theater maken valt niet te stillen en hij gebruikt de meest uiteenlopende figuren als Thelonious Monk en Raymond Goethals als inspiratiebron voor nieuwe voorstellingen. Tegenwoordig is Josse de Pauw verbonden aan LOD muziektheater in Gent.

Twee voorstellingen van internationale klasse

Het tweeluik Huis bestaat uit twee eenakters van Michel de Gelderode, De vreemde ruiter en De vrouwen bij het graf. In De vreemde ruiter schetst de Gelderode de dood die nietszeggend aan een groep ingedutte mannen voorbij trekt maar ook de laffe heldhaftigheid van de mensheid als zij daadwerkelijk met de dood wordt geconfronteerd. In de tweede eenakter volgen we een groep vrouwen die weer op een andere manier op dood reageert dan de mannen. Beide eenakters spelen zich af in een (hoe toepasselijk) huis.


In Theater aan het Spui ziet u
De Sleutel, een boekbewerking van Junichiro Tanizaki. Man en vrouw lezen elkaars dagboek en laten de sleutels doelbewust slingeren. Via hun dagboeken communiceren ze met elkaar over wat het daglicht niet kan verdragen. Een drama dat uiteindelijk iedereen fataal. wordt.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.