Tourversie The Color Purple nog niet overtuigend

Na gisteravond de drukste spits van het jaar getrotseerd te hebben, kwamen we, iets later dan gepland, in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam aan. De reden van ons bezoek was de première van The Color Purple. Nadat de voorstelling eerder al in een pop-uptheater op de NDSM werf in Amsterdam speelde, gaat de musical nu, in iets gewisselde samenstelling van de cast, op tour door het land.
Niet gehinderd door enige voorkennis van de film of de eerdere versie van de voorstelling betraden we het theater met goede verwachtingen. Deze verwachtingen waren gebaseerd op verhalen over de eerdere versie en eerdere producties van betrokken creatives.
Helaas voldeed de avond niet helemaal aan de verwachtingen. Wellicht waren die onterecht, maar er zijn ook duidelijk aanwijsbare redenen waarom de voorstelling niet echt aansprak. Om te beginnen met het script. Het verhaal is warrig en heeft niet echt een mooie verhaallijn. Ook zijn sommige gebeurtenissen, maar vooral reacties van personages niet altijd geloofwaardig. Zo ontvangt Celie de vrouw die haar van de ene op de andere dag alleen gelaten heeft, en onverwacht op haar verjaardagsfeestje verschijnt, met open armen. Zonder onvertogen woord, sterker nog, ze heeft niets dan goeds over haar te zeggen. En waar het personage van Shug het ene moment Celie nog lelijk noemt, vindt ze haar een paar minuten later ineens de mooiste.
Ook is er geen enkele duidelijke tijdsaanduiding in de voorstelling te vinden. Over welke tijdstrekking het zich nu precies heeft afgespeeld wordt niet echt duidelijk. De hoofdrolspeelster lijkt qua uiterlijk alleen maar jonger te worden ipv ouder en dat maakt het er niet duidelijker op.
Het script heeft geen invloed op de uitvoering van de cast, want ook een slecht script kan goed uitgevoerd worden. Jammer genoeg schortte het daar ook wat aan.
Even voor de duidelijkheid, er werd ook goed gezongen, maar toch ook wel wat minder zuiver en niet krachtig genoeg voor deze voorstelling, naar mijn mening. Naomi van der Linden zong goed en leeft zich goed in haar rol in. Toch miste er iets. Wellicht is het toch anders met deze cast. Ik kan me voorstellen dat je je aan mensen als Edwin Jonker en Ana Milva Gomes kunt optrekken, maar nu er wat minder krachtige mensen naast staan, lijkt ze nog niet helemaal klaar om de kar volledig te trekken. Dit is uiteraard volledig speculatief, aangezien ik de voorstelling in de eerdere versie niet gezien heb.
Verder wordt in de voorstelling het personage Shug omschreven als iemand waar iedereen gek op is, die anders is dan anderen, de aandacht naar zich toetrekt en daarnaast een geweldige zangeres is. Ik verwacht dan ook dat degene in die rol een charismatische persoonlijkheid neerzet en daarbij iedereen wegblaast met haar stem. In de vertolking van Aisa Winter bleef ik helaas wat teleurgesteld achter. Haar zang is voldoende, maar zowel qua zang als persoonlijkheid maakte ze niet de indruk die bij deze rol past. Jeanine La Rose, als Sofia, en Caitlin Baank, als Squeek, lieten horen over een goede stem te beschikken. Er prettig om aan te horen, zij zijn dan ook erg op hun plek in hun rol.
Bij de mannen viel Carlos de Vries positief op. Zijn acteerwerk en zang zijn goed en prettig om aan te horen. De momenten wanneer hij bijval krijgt van de andere heren, Mike Libanon, Jerrel Houtsnee en Giovanni van Gom, wordt het geheel qua zang zelfs nog fijner om naar te luisteren. De samenzang van de mannen is erg goed en de stemmen passen mooi bij elkaar.

De voorstelling eindigt sterk, het laatste nummer is een mooie samenzang van de gehele cast en laat horen dat het er dus wel degelijk in zit. Wellicht dat ik later in de tour nog eens moet gaan kijken, want ik denk dat deze cast nog wel een stapje kan maken samen. Het script is weinig aan te veranderen, maar ik hoop bij een volgende keer wel geraakt te worden, aangezien dat nu helaas uitgebleven is.