Tijdloze Spring Awakening in première

Tijdloze Spring Awakening in première

Recensie en foto’s: Stephan Markus

Vrijdagavond 12 mei was een feestelijke avond in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Deze avond ging de musical Spring Awakening van Opus One in première. Voorafgaand aan de première van deze musical was er een boekpresentatie van het “Dagboek ” van regisseur Koen van Dijk! Dit boek is tot stand gekomen na een gesprek dat van Dijk had met Frank Sanders. Deze adviseerde hem om een dagboek bij te houden; zo gezegd, zo gedaan. Ten tijde van Cyrano de musical hield Koen van Dijk een dagboek bij met daari alle ideeën en de voorbereidingen van de musical “Cyrano de Bergerac”. Deze herinneringen zijn nu terug te lezen in het boek ‘Cyrano’. Het eerste exemplaar van dit Dagboek werd, zeer toepasselijk, uitgereikt aan Frank Sanders. Bij deze in ontvangstneming had Sanders nog een mooie anekdote. Hij vertelde dat hij zelf ook een dagboek bij had gehouden in de tijd dat hij samen met zijn partner Jos Brink begon met het maken van musicals. Toen Jos dit dagboek onder ogen kwam, schreef hij er met rode letter in: “Ik hou van jou! Ook als je faalt!” Een mooie boodschap die Frank Sanders dan ook meegaf aan Koen van Dijk.

Daarna was het uiteraard tijd voor de première van Spring Awakening, waarvan Koen van Dijk de regie voor zijn rekening nam. In deze met acht Tony Awards bekroonde voorstelling volgen we een groep jongeren die hun identiteit en seksualiteit aan het ontdekken zijn. Hun ouders, school en de kerk probeert dit echter tegen te werken met als gevolg opgekropte emoties die op het punt van ontploffen staan. De voorstelling behandelt belangrijke thema’s als abortus, homoseksualiteit, kindermisbruik en zelfdoding. De musicalbewerking van het stuk actualiseert deze onderwerpen en combineert ze met zinderende rockmuziek.

Deze voorstelling raakt je intens en ondanks dat het verhaal al meer dan een eeuw oud is, zijn de onderwerpen recenter dan ooit. De cast neemt je vanaf het eerste moment mee in zinderend spel, zang en dans. Ademloos kijkt en luistert het publiek en op het moment dat men applaus zou willen geven, lukt dat niet omdat eenieder alweer opgeslokt wordt in de volgende intense situatie.

Het is intrigerend om te zien hoe elk detail van wezenlijk belang is voor de voorstelling. Zoals bijvoorbeeld het moment dat Sterre Luna Zangirolami eenvoudig stil op een stoel zit te wachten op een volgende scene. Het lijkt een klein detail, maar deze momenten maken ook een belangrijk onderdeel uit van het geheel. In dat moment zit zij daar niet gewoon, maar leeft ze mee met haar vriendin die ongewenst zwanger is geraakt, geslagen en misbruikt wordt of met een vriend die twijfelt over zijn geaardheid.

Het verhaal van Spring Awakening vertellen eist een cast waar je continu gefascineerd naar kijkt en luistert. En dat is fantastisch gelukt. Geen moment kun je je aandacht laten verslappen en word je meegezogen in geweldige songs en spel. Het enige wat daar soms in stoort, is het ‘zoeken’ naar de handheld microfoons, waarmee een aantal nummers gezongen wordt.

Onderwerpen van alle tijden komen voorbij en dan wordt pijnlijk duidelijk dat we deze problematiek in deze huidige tijd nog steeds ondervinden. Zo was er recent was nog ophef over een ‘prinses in badpak’ en worden mensen nog steeds veroordeeld om hun geloof, mening of seksuele voorkeuren. Geweld tegen mensen wegens hun geaardheid is helaas nog steeds aan de orde van de dag. Het is dan ook van groot belang om deze thema’s aan te blijven kaarten. Een voorstelling als deze is een mooie en goede manier om dat te blijven doen. Spring Awakening blijft dan ook tijdloos en relevant.

De voorstelling is nog tot en met zondag 21 mei te zien in het DeLaMar Theater in Amsterdam en is daarna nog tot en met 2 juni te zien in verschillende theaters in het land. Voor meer informatie en tickets kunt u terecht op https://opusone.nl/spring-awakening/