Theater aan de Parade verwelkomt drie nieuwe huisgenoten

Theater aan de Parade verwelkomt drie nieuwe huisgenoten

Na Niels van Doormalen (Oatmilk Studio) vorig jaar, verwelkomt Theater aan de Parade dit theaterseizoen drie nieuwe huisgenoten: Kirsten van Teijn, Rowdy Pelgrim (Pelgrim Maakt) en Minou Bosua (MINOUX). Dit zijn makers en producenten die door het theater worden ondersteund in hun ontwikkeling. Dat houdt in dat Theater aan de Parade hun werk (co)produceert, ruimte biedt voor de montage daarvan en hen ondersteunt op theatertechnisch, zakelijk en/of marketinggebied. Sommige huisgenoten houden voor lange of korte periode daarnaast kantoor in het nieuwe Theater aan de Parade.


Nieuwe huisgenoten Theater aan de Parade
Theater aan de Parade verwelkomt dit theaterseizoen maar liefst drie nieuwe huisgenoten:

Rowdy Pelgrim (Pelgrim Maakt)

Rowdy maakt voorstellingen op het snijvlak van het culturele en het sociale domein. Zo maakte hij eerder de voorstelling SMELT met Ernst Daniël Smid over zijn worsteling met de ziekte van Parkinson. SMELT  behandelde het thema vergankelijkheid in relatie tot identiteit. Voor het openingsseizoen produceert Pelgrim Maakt samen met Theater aan de Parade de familievoorstelling De Bellende Engel met John Buijsman in de hoofdrol. Binnen dit theaterproject wordt onderzoek en kunst gecombineerd. Grote levensbeschouwelijke vragen van kinderen worden geïnterpreteerd via de kunst. Niet alleen met woorden, maar ook met muziek en theater. “Het huisgenootschap geeft Pelgrim Maakt de mogelijkheid om nog verder te ontwikkelen in het realiseren van theaterproducties op het snijvlak van kunst en maatschappelijke relevantie. Ook geeft het ons veel meer mogelijkheden om te onderzoeken hoe we ook andere kunstvormen kunnen inzetten en integreren binnen onze projecten”, aldus Rowdy Pelgrim.

Minou Bosua (MINOUX)
Maker en cabaretier Minou Bosua vindt de komende jaren bij Theater aan de Parade een plek voor het ontwikkelen van haar grote zaalwerk en haar internationale ambitie. Met invloeden van cabaret, toneel en opera maakt zij wat zij zelf noemt ‘bewustzijnsamusement’. In 2024 volgt het laatste deel van haar drieluik over familierelaties. Na de Moeder en de Vader is het woord nu aan de Kinderen. In de moderne stadsopera Ouderpardon slepen de kinderen hun falende ouders voor het gerecht. Want heeft niet elk kind recht op een optimale ontwikkeling? Minou: “Theater aan de Parade als kathedraal van de theatrale ontmoeting. Wat verheug ik me op de preken die schuddebuikend zullen worden voorgelezen. De liederen die uit de ramen door naar buiten zullen vliegen. De vragen die er zullen klinken, de glazen waaruit we zullen drinken. En dat ik jou daar ga ontmoeten.”

Kirsten van Teijn

​Neerlands Hoop winnares Kirsten van Teijn maakte haar prijswinnende voorstellingen (S)EXPERIMENT  in de kelder van het oude Theater aan de Parade. Haar werk viert moderne liefde, seksuele taboes en de kunst van jezelf zijn. Als nieuwe huisgenoot van Theater aan de Parade ontwikkelt ze in het theater haar nieuwe voorstelling JALOEZIE IS EEN BITCH: een opzwepende, kleurrijke en muzikale voorstelling over onconventioneel liefhebben in de 21e eeuw en hoe dat vorm te geven. “Als maker toer ik langs theaters in Nederland en Vlaanderen, maar doordat ik nu ook een thuis heb in het theater daar waar ik woon, maakt voor mij dat alle werelden samenkomen’, aldus Kirsten van Teijn.

Niels van Doormalen (Oatmilk Studio)
In april vorig jaar verwelkomde Theater aan de Parade al huisgenoot Niels van Doormalen van Oatmilk Studio. Deze jonge producent staat voor de ontwikkeling van nieuwe Nederlandse musicals. Met jonge makers, actuele verhalen van eigentijdse schrijvers, spreekt Niels een nieuw en jong musicalpubliek aan én vindt hij aansluiting bij het gevestigde publiek. In 2022 ging Oatmilk’s eerste productie Before After in première. In 2024 volgt Ver van je bed; een cabaretmusical over millenials, geïnspireerd op het werk van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink en met niemand minder dan cabaretiers Annick Boer en Martijn Kardol én musicalacteurs Renée de Gruijl, Mitch Wolterink en Bart van Veldhoven. Ver van je bed is 22 en 23 maart én 9 juni te zien in Theater aan de Parade. Niels: “‘s-Hertogenbosch is echt mijn stad. Omarmd worden door het theater zorgt ervoor dat onze producties beter kunnen worden en dat we groeien in ons werk. Daar ben ik de stad én het theater heel dankbaar voor.”

Een plek voor maken en tonen

Bregtje Radstake – hoofd programma van Theater aan de Parade – ziet de relatie met de huisgenoten nadrukkelijk als een relatie die twee kanten op werkt. “Wij helpen hen verder in hun ontwikkeling, zij geven kleur aan het theater, zorgen voor levendigheid en creativiteit in huis. Op deze manier willen we de schouwburg een plek laten zijn waar het maken en het tonen samenkomen. Wat ons met deze vier huisgenoten verbindt, is een missie om zo veel mogelijk verschillende mensen en groepen te betrekken bij het theater. Van de kinderen en jongeren bij De Bellende Engel en Ouderpardon tot de millenials bij Ver van je bed en de queer community rondom het werk van Kirsten van Teijn. Alle vier de makers zijn al langere tijd werkzaam in Den Bosch en spelen ook op andere Bossche podia en festivals. Deze diversiteit aan speelplekken zie ik als een rijkdom voor deze makers en de stad.”

FOTO:©Rik Versteeg

Share

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.