The United Ukrainian Ballet – Giselle

The United Ukrainian Ballet – Giselle

Recensie en foto’s: Mieke van der Raay

Gezien: 23 augustus 2022

Giselle is voor de balletwereld, wat Hamlet is voor het toneel. Het is één van de meest romantische en oudste balletten die nog steeds wereldwijd wordt opgevoerd, in allerlei uitvoeringen en interpretaties. Deze Giselle is een nieuwe interpretatie, speciaal gemaakt voor The United Ukrainian Ballet Company, door de wereldberoemde choreograaf Alexei Ratmansky. Onder artistieke leiding van geroemd prima ballerina Igone de Jongh. Bijna 60 dansers van The United Ukrainian Ballet Company brengen in slechts vijf theaters in Nederland deze bijzondere uitvoering. The United Ukrainian Ballet Company bestaat uit dansers uit de nationale theaters van o.a. Kiev en Charkov welke zij door de oorlog in hun land zijn ontvlucht.

In de eerste akte zien we hoe Giselle, een eenvoudig boerenmeisje verliefd wordt op Albrecht. Niet wetende dat deze Albrecht een reeds verloofde edelman is. De jachtopziener, die ook verliefd is op Giselle, probeert Giselle ervan te overtuigen dat Albrecht een oplichter is. Een gezelschap van vooraanstaande edelen bezoeken het dorp. De dorpelingen verwelkomen deze mannen. Alleen is het probleem dat Albrecht zijn verloofde erbij is, dus probeert Albrecht zich te verstoppen. De jachtopziener doet er alles aan om de waarheid aan het licht te brengen. Giselle is diep geschokt en kan deze vernedering niet aan. Ze wordt verteerd door verdriet en sterft.

De tweede akte begint met witte schimmen die door het bos zweven. Gekleed in bruidsjurken dansen ze in het maanlicht. Deze schimmen, de Wilis, nemen wraak op de jachtopziener die het graf van Giselle komt bezoeken. Op bevel van de meedogenloze koningin Myrtha, laten ze hem dansen tot hij zelf dood valt op de grond. Ook Albrecht komt het graf bezoeken, want hij kan Giselle niet vergeten. Hij is er achter gekomen dat hij hopeloos verliefd op haar is. De Wilis omsingelen hem en bedreigen hem. Maar dan verschijnt de schaduw van Giselle. Haar pure en eeuwige liefde beschermt Albrecht en red hem van een gruwelijke dood. Met deze daad bewijst ze dat liefde sterker is dan de dood.

Vanaf de eerste minuut weet je dat je naar iets heel bijzonders zit te kijken. De kracht en emotie van de dansers spatten van het podium af. Het is mooi en uniek om dit mee te mogen maken. Giselle van het The United Ukrainian Ballet maakt een indruk van een ontvankelijke ziel die het ballet nooit eerder zag. Van een verhaal van de liefde die tot over het graf reikt, de sfeer van dansen die door alle dansers gecreëerd worden. De strakke choreografieën weten je mee te nemen in het ontroerende verhaal. Alhoewel Giselle al sinds 1841 wordt uitgevoerd is het nog steeds een van de grootste romantische balletten aller tijden. Ik heb ademloos en vol bewondering naar deze voorstelling zitten kijken. Je kan niets anders dan respect hebben voor deze groep dansers. De prachtige kostuums en decor was een schenking van het Birmingham Royal Ballet. Na afloop van de voorstelling werd het Oekraïens volkslied gezongen door de dansers, maar ook door een groot deel van het publiek. Een groot deel van het publiek konden hun tranen daarbij niet bedwingen. Het is mooi om te zien dat iedereen meeleeft met deze dansers en alle andere mensen die het moeilijk hebben vanwege de zinloze oorlog.

Begin dit jaar was ik bij de première van Igone de Jongh, zij danste met twee Oekraïense dansers; Aleksey Tutunnique en Stanislav Olshanskyi, de oorlog was net uitgebroken en de voorstelling was een mix van emotie en trots. Het was bijzonder om te zien dat deze twee dansers zo konden stralen, terwijl ze wisten dat familie en vrienden het heel moeilijk hadden in hun eigen land. Igone kwam met het idee om iets voor de dansers te doen. Via vrienden en bekenden kwam ze erachter dat het voormalig Koninklijk Conservatorium in Den Haag leeg stond. Ze heeft via de burgemeester van Den Haag kunnen regelen dat er in het gebouw vluchtelingen terecht konden en er werd een gehele vleugel beschikbaar gesteld om de dansers ruimte te bieden om te dansen. Met een sneeuwbaleffect kwamen er meer dansers, zodat ze in no time een hele groep geschoolde dansers hadden die kwamen trainen in het gebouw. Stuk voor stuk, sterke, lieve en grappige mensen, ieder met een eigen verhaal. Toch willen ze allemaal maar één ding, dansen voor de vrede.

De gehele opbrengst van de kaartverkoop komt ten goede aan de stichting United Ukrainian Ballet Foundation, welke in Nederland is opgericht om de Oekraïense ballet- en danscultuur te beschermen, te ondersteunen en te verspreiden.

Na een korte tournee in Nederland vertrekt de company naar Londen om te dansen in het prestigieuze London Coliseum.

Met: o.a. Alina Cojocaru, Katja Khaniukove, Alexis Tutunnique, Stanislav Olshanskyi, Iryna Zhalovska en Yuliia Moskalenko
Choreografie: Alexei Ratmansky
Artistieke leiding: Igone de Jongh

THE UNITED UKRAINIAN BALLET FOUNDATION

De stichting ‘The United Ukrainian Ballet Foundation’ is opgezet ter bescherming, ondersteuning en verspreiding van de Oekraïense cultuur die sinds de oorlog sterk onder druk is komen te staan. De stichting is opgericht uit solidariteit met de Oekraïense cultuur en als steun aan de Oekraïense bevolking.

De ‘United Ukrainian Ballet Foundation’ steunt ‘The United Ukrainian Ballet Company’, een balletgezelschap die projecten en activiteiten initieert die bijdragen aan de bovenstaande missie. Daarnaast zorgt de stichting voor financiële ondersteuning die het produceren en presenteren van een artistiek programma mogelijk maken. De productie van deze programma’s worden door Senf Theaterpartners als directe partner georganiseerd en worden op korte termijn-basis, met oog op de beëindiging van de oorlog, geproduceerd.

De stichting beoogt een bijdrage te leveren aan het geven van opleiding, werkgelegenheid en perspectief voor gevluchte Oekraïense dansers, zodat zij – zodra de situatie dat toelaat – in eigen land direct hun culturele activiteiten kunnen voortzetten. Deze activiteiten vinden plaats in het ‘Dutch Centre for Ukrainian Dancers’ te Den Haag.

De stichting zal zich op de langere termijn blijven inzetten om fondsen en giften op te halen om Oekraïne na beëindiging van de oorlog te ondersteunen in de wederopbouw van het verwoeste culturele erfgoed. De stichting opereert zonder winstoogmerk.

Door ruimte te geven aan een belangrijk deel van de Oekraïense cultuur – dans en ballet – kan een deel van de identiteit van het land worden gewaarborgd.