Op zaterdag 17 december 2022 was de première in het Maaspodium Rotterdam van The Ozard of Wiz. Ik mocht de voorstelling afgelopen dinsdag 20 december gaan zien.
The Ozard of Wiz is een ontroerende en eigenzinnige theatervoorstelling met een all-queer cast & crew, het is een mix van vogue, popmuziek en melancholie met een sausje van de 70s. Voor deze productie slaat Maas theater en dans enthousiast de handen ineen met ROSE stories, met dans van Kiki House of Angels en kostuums van MAISON the FAUX.
De voorstelling heeft, zoals vaak bij Maas theater, een dubbele laag die je weet te raken. Daarnaast zet de voorstelling je aan het denken. Wat als je nergens bij hoort, omdat je niet de persoon bent waar iedereen op had gehoopt? In de voorstelling gaan 7 bijzondere mensen terug naar hun kindertijd, een tijd vóór de schaamte. Allemaal hopen ze uiteindelijk bij The Ozard of Wiz te krijgen waar ze hun hele leven al naar op zoek zijn: een thuis, moed, hersenen en een hart.
In de voorstelling komt het contrast tussen de uitbundigheid en kwetsbaarheid goed tot zijn recht. Er is voldoende ruimte gemaakt om de kwetsbaarheid en de innerlijke strijd van de spelers te laten zien. Waarom is anders zijn dan de zogenaamde norm voor veel mensen nog steeds een probleem? Hoe vertel je je ouders en je omgeving dat je niet aan een bepaald idee voldoet? Heb je de moed om jezelf te zijn, blijf je maar twijfelen of je echt wel jezelf kan zijn of blijf je maar vastgeroest aan het idee dat je moet voldoen aan de ideeën van anderen over hoe je moet zijn?
De zeven spelers weten je vanaf minuut één mee te nemen in hun verhaal. De voorstelling The Ozard of Wiz is uiteraard gebaseerd op de The wizard of Oz, de bekende film, maar heeft de personages omgevormd tot het heden. Iedereen gaat op zoek naar zichzelf. De zeven personen staan samen sterk. Ze weten hoe ze, op een niet gebiedende toon, hun verhaal uit kunnen leggen. De voorstelling is voor 9+, deze doelgroep was talrijk vertegenwoordigd in de zaal. Na afloop vroeg ik enkelen van hen om hun mening en die was behoorlijk eensgezind: Dit is zeker een onderwerp waar over gehoord moet worden. Één meisje zei: “Zeg nou zelf, we zijn toch allemaal anders en wat is daar nou mis mee?”
Het decor is heel simpel. Het bestaat uit een spiegelvloer, met aan drie kanten felgekleurde lampen en boven, in de nok van de zaal, hangen zeven verschillende kledingstukken. Deze hangen ook weer aan zeven metalen stangen die rond draaien. De stangen zie je ook terug in de grote kleding magazijnen.
De dans in de voorstelling wordt gechoreografeerd door Guilliano Pinas, vader van Kiki House of Angels, de bekende Ballroom House uit Rotterdam.
De kostuums zijn ontworpen door MAISON the FAUX.
Concept, regie: René Geerlings
Performers: Ayrton Fraenk, Romy Rockx, Reinier van Harten, Art Srisayam, Danijel Petrovic, Marie -Léa
Morales, Laurien Riha
Choreografie: Guilliano Pinas
Composities: Reinier van Harten
Decor: Calle de Hoog
Kostuums: MAISON the FAUX (Joris Suk)
Licht: Remko van Wely
Dramaturgie: Merel Heering
Regieassistent: Sara Giampaolo
Productie: Bobby van Liempd
Techniek: Klim Nelissen en Peter Swikker
Coproductie: Maas theater en dans & ROSE stories
Met dank aan: VriendenLoterij Fonds
Voor meer informatie: https://www.maastd.nl/
FOTO: ©kamerich budwilowitz