Superjuffie 5+: Je bent sterker dan je denkt

Recensie en foto: Mieke van der Raay

Afgelopen dinsdagochtend, mocht ik in de Goudse schouwburg om 11 uur Superjuffie van De Toren van Geluid zien. Dit was een voorstelling voor scholen uit de buurt van Gouda.

Superjuffie gaat over Juf Josje, zij is altijd te laat op school, daardoor krijgt ze het geregeld aan de stok met directeur Snor. Maar wat deze directeur Snor niet weet, is dat Josje heel bijzonder is. Als er een dier in gevaar is, verandert juf Josje namelijk in Superjuffie. Zodra ze een hap van haar krijtje neemt, krijgt ze superkrachten en schiet ze als een tornado door de lucht! Zo redt ze alle dieren net op tijd. Al snel ontdekken haar leerlingen en Hakim, de conciërge, haar bijzondere gave. Gelukkig beloven ze niets tegen de strenge directeur te zeggen. Maar ondertussen gebeuren er hele vreemde dingen in de stadsdierentuin…. Komt Superjuffies hulp wel op tijd? Superjuffie is een vrolijke, avontuurlijke en muzikale voorstelling, gebaseerd op de gelijknamige boeken van Janneke Schotveld en illustrator Annet Schaap.

Superjuffie! is een nieuwe muziektheatervoorstelling voor iedereen vanaf 5 jaar door De Toren van Geluid. De voorstelling is gebaseerd op de populaire Superjuffie!-boeken van Janneke Schotveld en illustrator Annet Schaap.

Sinds 2001 brengt De Toren van Geluid interactieve muziektheatervoorstellingen voor peuters, kleuters en ouder(s). Via toegankelijke voorstellingen, waarbij eenvoud en helderheid voorop staan, wil de theatergroep kinderen laten kennismaken met theater en muziek.

De regie is in handen van Benno Hoogveld, de muziek van Jan en Keez Groenteman en de rollen worden vervuld door Annebeth Moolenburgh, Laura Burgmans of Hanneke Engels en Mark Willekens of Maarten Redeker.

Deze ochtend speelde Annebeth superjuffie. Hanneke Engels en Maarten Redeker speelden meerdere rollen. Wat een respect heb ik voor de spelers. Met zijn drieën dragen ze een hele voorstelling lang het verhaal. Daarbij hebben vooral Maarten en Hanneke talloze kledingwissels en rollen en toch is het altijd duidelijk wie ze spelen. Tijdens de voorstelling is er behoorlijk wat ruis in de zaal. Er zijn heel wat kinderen die de zaal even verlaten voor een toiletbezoek en ook was er behoorlijk wat rumoer omdat de kinderen een donkere zaal toch wel een beetje eng leken te vinden. De acteurs speelden echter onverstoord door, terwijl dat echt niet eenvoudig kan zijn. Het verhaal draait om de reddingsacties van superjuffie in de dierentuin. Het is echt een leuk verhaal voor kinderen en hoewel het soms best spannend is past het heel goed bij de jonge doelgroep. De voorstelling laat zien dat je als meisje ook stoer kan zijn en dat je samen sterk staat. Als je elkaar helpt worden dingen echt zo veel makkelijker! Deze mooie boodschap wordt heel natuurlijk, niet op een gebiedende manier, gebracht. Het verhaal staat in dienst van de boodschap en door de geweldige rolbeleving van de acteurs heb je eigenlijk nooit het gevoel dat je naar acteurs zit te kijken. Ze spelen zo natuurlijk, dat je zelfs gelooft dat Hanneke en Maarten kinderen kunnen zijn. Ook het decor ondersteunt het verhaal, vooral omdat het heel creatief gebruikt wordt. Al met al is het een zeer leuke voorstelling voor het hele gezin!

Meer informatie is te vinden op: https://www.detorenvangeluid.com/voorstellingen