SUCCESFORMULE ‘VROUWEN IN BAD’ IN REPRISE

SUCCESFORMULE ‘VROUWEN IN BAD’ IN REPRISE

Transformerend theaterritueel voor vrouwen groeit met nieuwe editie uit tot beweging

‘We leggen ze in bad’. Wie vorig jaar rond deze tijd Ola Mafaalani, theater- en operaregisseur, dit hoorde zeggen over 40 carrièrevrouwen die hun feminiene waarden wilden herontdekken, reageerde waarschijnlijk met opgetrokken wenkbrauwen: 40 vrouwen, 5 avonden lang, in bad, onder de Amsterdamse sterrenhemel. Maar ze maakte het waar, regisseerde een hit én creëerde een beweging van vrouwelijke verbinding die niet meer te stoppen lijkt. En waar het voorheen ondenkbaar was dat je op een intiem niveau contact maakt met theater- en filmsterren, is hier juist die co-creatie, samen met grote namen als Nazmiye Oral, Anna Drijver, Adelheid Roosen en Naomi van der Linden zo belangrijk. Deze vrouwen hebben een brandend verlangen iets belangrijks te delen: méér feminiene waarden om de wereld een stukje beter te maken. Die boodschap resoneerde, en het succes was overweldigend, waardoor VROUWEN IN BAD in februari 2023 weer in reprise gaat en er een heuse beweging in gang is gezet.

VROUWEN IN BADis een retraite, cursus en theaterritueel in één. In een sprookjesachtige setting ontdoen deelnemende vrouwen in bad, zich van hun functies, rollen en patronen. Ontdaan van alle opsmuk ontvouwt zich een safe space waar deelnemende vrouwen doormiddel van theater en (cursus)opdrachten in 5 sessies hun positie in het patriarchaat bevragen en deze herdefiniëren.

ADELHEID ROOSEN OVER VROUWEN IN BAD: ‘Dit theaterritueel komt misschien quasispiritueel over maar dat is het dus helemaal niet. Het was als thuiskomen. Wij kenden die andere deelnemende vrouwen niet, maar het voelde na die vijf avonden als een zusterschap.’

Feminiene kracht ontketend
Ola Mafaalani: ’We hebben iets ontketend. Er moest een reprise komen, daar was geen ontkomen aan. Deze voorstellingsreeks maken was voor mij pure noodzaak. Ik liep vast in het masculiene en met mij zoveel andere vrouwen. Ik wilde geen man meer spelen. Juist in deze donkere, harde tijd van dreiging en angst, zijn onze feminiene waarden hard nodig: empathie om kloven te overbruggen en zorgen voor elkaar en de natuur zodat we kunnen blijven leven op deze planeet.’ Het programma is letterlijk ‘een warm bad’, waarbij je zintuigelijke waarneming de sleutel is tot het ontketenen van je feminiene kracht. Het is zelfontwikkeling, het is samen, het is in verbinding komen met je diepste verlangens en het feminiene omarmen als wezenlijke kracht, en het is nog mooier dan ik op voorhand had bedacht.’

NAOMI VAN DER LINDEN OVER VROUWEN IN BAD: ‘Ik kreeg net als de andere deelnemende vrouwen de tijd om na te de denken wat voor mens ik eigenlijk ben’

Het bad, de zintuigen, de vrouw
Ola Mafaalani: VROUWEN IN BAD is een ritueel. In essentie gaan we vijf avonden samen terug naar de oorsprong. Daar staan de baden ook symbool voor. We ontdoen ons van onze functies, rollen en patronen en gaan – ontdaan van alle opsmuk – (zo goed als) naakt in bad. We laten ons verwarmen door het water in de doorschijnende baden. Er zijn geen filters, geen afleiding, geen telefoons, geen uiterlijk vertoon. De weerspiegeling van het water in het licht op het plafond is ook een geheel: je ziet niet waar het ene water ophoudt en het andere begint. Je ziet en voelt de eenheid. Er is geen jij of ik, alleen een wij. Terwijl je ondergedompeld wordt in vijf belangrijke thema’s die artistiek en interactief vormgegeven zijn. Proeven is ook een zintuig, dus is eten ook een essentieel onderdeel: Chef Maureen de Jong maakt van ieder diner een beleving die naadloos aansluit bij de sfeer van de avond en verrast iedere keer weer met nieuwe creaties.

NAZMIYE ORAL OVER VROUWEN IN BAD: ‘Het is vrij intens om vijf avonden lang op elk aspect van het vrouw-zijn in te gaan. Je diept alle onderwerpen uit. Dat is eng, maar ondanks ik de deelnemende vrouwen niet kende, voelde ik: they got my back. En ik had die van hun.”

VROUWEN IN BAD heeft nog iedere dag impact
Deelneemster Anne-Marie: ‘Wat het meest indruk op me heeft gemaakt, is de rijkheid van het programma. Het was zo’n complete ervaring, dat ik er nu nog vaak aan terugdenk. In de auto, onderweg naar huis, maar ook als ik in een vergadering zit en een reactie op voel borrelen die ik vroeger weg zou duwen. Waar ik vroeger vooral op ratio voer, durf ik nu veel meer op mijn intuïtie te varen en pik ik meer signalen op. Het mooie daaraan is: het levert betere keuzes op en het voelt heel krachtig. Dat had ik gedurende de weken niet eens door – toen heb ik vooral genoten van alle prachtige optredens en bijzondere momenten – maar het na-effect is minstens zo bijzonder.’

ANNA DRIJVER OVER VROUWEN IN BAD: Dit was een soort kruising tussen theater, een fantastisch gesprek dat je in de sauna met een heel goede vriendin hebt en alles wat daar tussen zit’

Theaterroedel Female Economy
Regisseur Ola Mafaalani (Syrië, 1968) is het creatieve brein achter VROUWEN IN BAD. Samen met acteur, theatermaker en documentairemaker Adelheid Roosen geeft zij sinds 2021 artistieke leiding aan theaterroedel Female Economy: een theatergezelschap van mede-, neder- en buitenlanders, buitenstaanders en wijknomaden. Sinds de oprichting in 2004 is haar missie om een probleem met de podiumkunsten als kunstvorm te poneren in de samenleving en dat tot een bezielend nieuw voorstel te transformeren. Levende verhalen zijn daarbij het uitgangspunt. Onder artistieke leiding van Adelheid en Ola zet Female Economy wilt het gezelschap feminiene waarden een podium: er valt zoveel zachts te doen.

Meet the cast

Adelheid Roosen (64) is artistiek leider van theatergroep Female Economy, acteur, theatermaker en documentairemaker. Schreef en regisseerde onder andere De Gesluierde Monologen en Is. Man, is sinds 35 jaar docent aan de Academie voor Theater & Dans en maakte samen met Hugo Borst meerdere documentaires over mensen met Alzheimer. Adelheid is single en woont in Amsterdam.

Anna Drijver (38) is acteur en auteur. Speelde in series als Undercover en Nieuwe Buren, in films als Bride Flight en Komt Een Vrouw Bij De Dokter en ze stond op het toneel met onder andere Borgen. Ze schreef twee romans en maakte de podcastserie “Traanjagers” met Anne-Goaitske Breteler. Anna woont samen met haar vriend en twee kinderen in Amsterdam.

Nazmiye Oral (53) is acteur, auteur en samen met Adelheid co-founder van Zina Platform, een stichting dat sinds 2021 is gefuseerd met Female Economy. Ze is bekend van In Vrijheid (Gouden Kalf), haar bekroonde debuutroman Zehra, haar optreden in Zomergasten (2020) en haar rol in Netflix-serie Undercover. Nazmiye heeft twee dochters, is verloofd en woont in Arnhem Amsterdam.

Naomi van der Linden (32) is acteur, theatermaker en zanger. Ze speelde de hoofdrol in de musical The Color Purple en werd daarvoor genomineerd voor beste vrouwelijke hoofdrol bij de Musical Awards. Ze regisseerde Nijntje de musical, die momenteel door heel het land speelt en gaat de theaterversie van De Regels van Floor regisseren. Naomi is getrouwd en woont samen met haar man en dochter in Amsterdam.

Ola Mafaalani (54) is toneelregisseur en sinds 2021 samen met Adelheid artistiek leider van theatergroep Female Economy. Ze was jarenlang huisregisseur van Toneelgroep Amsterdam. Van 2009 tot 2016 was ze directeur van het Noord Nederlands Toneel. Ze won onder meer de Prosceniumprijs. Ola heeft een zoon, Sammie, is single en woont in Amsterdam

Meer informatie over Vrouwen in Bad

Data: 22 februari – 25 maart 2023

Tijd: 18:00 – 21:00 (wekelijks) 
Keuze uit: woensdagreeks, donderdagreeks of zaterdagreeks. 
Locatie: ’t Kromhout Museum, Amsterdam

Prijs: € 1550,- voor 5 besloten sessies Inclusief: eten en drinken

Reserveren: https://register.femaleeconomy.nl/

E-mail: VrouweninBad@FemaleEconomy.nl

Facebook: https://www.facebook.com/adelheidroosen.femaleeconomy/

Instagram: https://www.instagram.com/female.economy/

FOTO:©Alaia Fonk

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.