Recensie: Mieke van der Raay
Afgelopen woensdagavond 25 september was de première van STATUS, een productie van RIGHTABOUTNOW INC. in het DeLaMar theater.
STATUS
is een modern sprookje over een nieuwe generatie diaspora. Het is een
episch coming-of-age verhaal waarin de hoofdpersoon, de jonge B., aan
het ziekbed van zijn moeder het geheim van zijn verloren vader
ontdekt. STATUS bouwt bruggen tussen Afrika, Amerika en Europa maar
ook tussen de zogenaamde straatcultuur, de urban culture en het
theater.
RIGHTABOUTNOW
INC. is de eerste kunstinstelling in Nederland die The
Black Atlanticnaar
het podium vertaalt. Met The Black Atlantic omschrijft de
internationaal befaamde wetenschapper en auteur Paul
Gilroy de
eeuwenoude relatie tussen Afrika, Amerika en Europa en hoe deze onze
grootstedelijke culturen vormt. In deze tijd van polarisering en
identiteitspolitiek wordt dit feit soms uit het oog verloren. Dat
maakt STATUS tot een urgent en hedendaags stuk, dat een nieuwe
blik op onze gedeelde urbane cultuur biedt.
Hoe omschrijf
je deze voorstelling: fascinerend,
complex, geniaal, maar op sommige momenten totaal niet begrijpelijk.
Nu, een dag later, zit ik nog te bedenken
naar wat ik nu precies
heb zitten kijken. Anton de Bies speelt een
uit Senegal afkomstige
man, hij is al op jonge leeftijd met zijn moeder naar Nederland
verhuisd en heeft inmiddels helemaal zijn draai gevonden in
Nederland. Op een dag wordt hij gebeld dat hij met spoed naar het
ziekenhuis moet komen. Zijn moeder ligt in coma en blijkt al een poos
te verzwijgen dat ze terminaal is. Eenmaal in het ziekenhuis ontmoet
hij een blanke man (Hans
Dagelet), deze man blijkt zijn vader te zijn. Ze weten totaal niets
van elkaar, maar leren elkaar gaandeweg
de
voorstelling kennen. Ze
worden geconfronteerd met demonen uit het verleden.
De voorstelling bestaat uit meer dan twee acterende mannen, op projectie schermen zien we beelden uit het heden en het verleden. De muziek en dans speelt een centrale rol, om het verhaal meer diepte te geven. Anton de Bies heeft iets charismatisch, je moet gewoon naar hem blijven staren. Hans Dagelet bewijst hier maar weer even wat een briljant acteur en goede musicus hij is. De emotie spatte van hem af. De drie dansers, die niet echt een makkelijke choreografie hadden, waren de demonen uit het verleden. Dit was het stuk, wat voor mij niet altijd even goed te begrijpen was. Daarentegen was zeker niets op hun danskwaliteiten aan te merken. Het tempo van de voorstelling wisselde zo vaak, dat het op een punt best ergerlijk was, de betekenis van het verhaal ging zo ten onder aan de tempowisselingen.
Op zich is dit een intrigerend verhaal, met een duidelijke betekenis uit het verleden. Of het een aanrader is, hangt er puur vanaf hoe je de voorstelling interpreteert en wat je ervan verwacht. Mijn verwachtingen waren heel hoog, maar helaas werden niet alle verwachtingen waargemaakt.
De cast & crew: deze interdisciplinaire voorstelling met theater, dans, spoken word en muziek is een internationale samenwerking met de Franse choreograaf Babacar Cissé.
De complete cast en crew bestaat uit: Hans Dagelet (de vader van B.) en Anton de Bies (B.), de dansers Linar Ogenia (NL), Tayeb Benamara (F)en Andy Andrianasolo (F), DJ Lovesupreme (soundscape), Manuel Rodrigues (lichtdesign) en Shiri Esh-Har & Jantine Kraaijeveld (decor en kostuum).
Voor meer informatie: http://www.rightaboutnowinc.com/
FOTO: ©Concretestate Photography



