Nog maar enkele dagen tot Utrecht weer het letterlijke toneel wordt van SPRING Performing Arts Festival: van 18 t/m 27 mei trekt het hedendaagse podiumkunstenfestival liefhebbers van dans en theater naar de stad voor tien dagen vernieuwend en cutting-edge werk. Het festival staat internationaal in hoog aanzien en biedt een mix van binnen- en buitenlands werk van vooraanstaande makers: 25 verschillende producties staan op het punt naar Utrecht af te reizen voor het festival.
Naast lokale makers als Dries Verhoeven, Julian Hetzel en Katja Heitmann heeft SPRING dit jaar een boel namen uit het buitenland weten te strikken die niet eerder in Nederland te zien zijn geweest. Ligia Lewis is binnen de hedendaagse choreografie één van de meest vooraanstaande stemmen over de postkoloniale vertelling en staat met twee producties op het festival. Haar werk werd in het buitenland al bekroond met prijzen zoals de Tabori Award, Bessie Award en is meermaals geselecteerd voor de German Dance Platform Shortlist. In Still Not Still reflecteert ze met zes performers op het verleden en het heden van niet-witte en niet-Westerse helden binnen het gebruikelijke geschiedenisverhaal dat nog steeds wordt gedomineerd door het Europese oogpunt. In A Plot / A Scandal springt ze tussen persoonlijke familiegeschiedenis en die van de wereld, en onderstreept de daadwerkelijke impact van de Verlichting tot op de dag van vandaag.
De Jamaicaans-Noorse maker Harald Beharie biedt met Batty Bwoy, letterlijk ‘butt boy’ in Jamaicaanse straattaal, zowel een eindeloze viering van het queer lichaam als een provocatie van het publiek. Het is een uitnodiging om geconfronteerd te worden met onderliggende vooroordelen in een manifestatie van sensualiteit en seksualiteit. Beharie werd met dit werk al genomineerd voor de Norwegian Critics Association Prize.
Het niet-normatieve lichaam is ook een thema in SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP van Lucy Wilke, Pawel Duduś en Kim Ramona Ranalter, over de worsteling om te leven in een wereld van normativiteit. Wilke’s lichaam wordt vaak gezien als een handicap. Duduś identificeert zich als queer, non-binair, migrant, feminist en ally. Samen stellen ze zich bloot aan de blik van het publiek en beantwoorden ze het voyeurisme met een radicale intimiteit. De voorstelling werd in Duitsland al bekroond met de Duitse theaterprijs DER FAUST en werd voor Theatertreffen geselecteerd als 1 van de beste 10 producties van 2021.
ARTIVISM
Op donderdag 25 mei staan er in de Stadsschouwburg Utrecht, het festivalhart van SPRING, twee bijzondere producties met aandacht voor de situatie in Belarus: de performance 375 0908 2334 / The body you are calling is currently not available is een verslag van de terreur van de pro-Russische dictatuur waarmee maker Igor Shugaleev een eerbetoon brengt aan zijn landgenoten die in de handen van de geheime dienst eindigden en de hoogste prijs betalen voor hun verlangen naar vrijheid en democratie. Direct daarna zal Jana Shostak de protest-performance Screaming for Belarus laten klinken om het 3e jubileum te herdenken van de opstand van het Belarusissche volk tegen dictatorschap. Dit deed zij eerder op andere plekken o.a. voor het gebouw van de Europese Unie.
Nog een voorstelling die kunst en activisme combineert: She was a friend of someone else van de Poolse theatermaker Gosia Wdowik gaat over vrouwenrechten in Polen en de relatie tussen activisme en burn out. Met een subtiele choreografie wordt de toeschouwer meegesleept in het leven van een vrouw die op een dag beslist om, in plaats van te protesteren, in bed te blijven, om er ooit opnieuw uit te komen.
Naast de voorstellingen zijn er tijdens SPRING festival meerdere VR installaties, projecten in de openbare ruimte, en talks waar de bezoeker aan kan deelnemen. Het volledige programma vind je hier.
FOTO:©Jean-Marc Turmes