Soldaat van Oranje breekt nu écht alle bestaande records

Soldaat van Oranje breekt nu écht alle bestaande records

Soldaat van Oranje – De Musical wordt verlengd tot eind dit jaar. De voorstelling staat dan zeker 5 jaar op de planken én pakt ook het laatste record dat er in de musicalwereld nog te verbreken was. Soldaat passeert de kaartverkoop van The Phantom of the Opera, in de jaren ’90 goed voor ruim 1,8 miljoen bezoekers. Producent Fred Boot: ‘Dit is surrealistisch.’

Neem een verzetsheld, een draaiende theatertribune en een vleugje romantiek en de hit Soldaat van Oranje is geboren. Hoewel producent Fred Boot vooraf voor gek werd verklaard – wie gaat er in hemelsnaam naar de afgelegen vliegbasis Valkenburg voor een voorstelling zonder grote namen? – wordt zijn gelijk keer op keer bevestigd. Ruim een jaar geleden werd Soldaat al uitgeroepen tot langstlopende voorstelling, 2 maanden terug versloeg de musical de bezoekersaantallen van de gelijknamige film uit 1977 (ruim 1,5 miljoen). En nu de ticketverkoop vandaag tot het eind van het jaar wordt opengezet, zet Soldaat ook het laatste record dat er in de theaterwereld nog staat op zijn naam.De voorstelling streeft ergens dit jaar Joop van den Endes The Phantom of the Opera met z’n 1,8 miljoen bezoekers glorieus voorbij. Denk niet dat Boot op zijn lauweren gaat rusten. ,,We hebben elke dag nog te bewijzen dat we de positie die we verworven hebben echt verdienen. Mensen horen van vrienden en familie dat ze écht moeten gaan. We moeten die verwachtingen elke voorstelling waarmaken.”

Landingsbaan
De producent vindt het lastig om het onverwoestbare succes te verklaren. ,,Het blijft moeilijk om de vinger erop te leggen. De lijn is dun met een oorlogsverhaal, het mag nooit te glamoureus of te commercieel worden. Het is het pure, ware verhaal dat we vertellen op een authentieke locatie, de vliegbasis waar ook echt een oorlogsgeschiedenis ligt. Het gevoel wordt versterkt doordat je via een landingsbaan komt aanrijden en natuurlijk omdat de zaal draait. Het publiek kijkt niet alleen, je wordt in het verhaal meegezogen.”Hoofdrolspeler Dorian Bindels (23), in de bijna 4,5 jaar dat de voorstelling loopt de vijfde acteur die in de huid kruipt van verzetsheld Erik Hazelhoff Roelfzema, heeft zijn eigen ideeën. ,,Het gaat niet alleen over de oorlog, het gaat vooral over jongeren die een keuze moeten maken. Ga ik bij het verzet, moet ik onderduiken, sluit ik me aan bij de Duitsers?”

Boot knikt: ,,Zo identificeer je je als publiek met wat je op het toneel ziet. Natuurlijk wil je het liefst sociaal wenselijk de held zijn, maar we veroordelen de andere keuzes niet.” Nóg zo’n ‘geheim ingrediënt’: een flinke scheut liefde. ,,Een musical kán niet zonder,” weet Boot. ,,In de biografie van Erik Hazelhoff stond weinig over vrouwen. De Charlotte in onze voorstelling is vooral een fictief karakter. Toen we de rechten hadden verworven, mailde ik Hazelhoff. Wat is nu een musical zonder liefde? Hij mailde direct terug. Let me tell you about love. Hij snapte het en dacht mee. Alle dichterlijke vrijheden die we ons hebben veroorloofd, dragen zijn goedkeuring.”

Zegen
De zegen van de familie was heel belangrijk voor Boot. ,,Ach man, de eerste keer dat de familie (Hazelhoff was inmiddels overleden, red.) het zag, was ik zo zenuwachtig. Ik hield Eriks weduwe Karin de hele tijd in de gaten. Vrij laat in de voorstelling, toen ‘Erik’ uit het water kwam en in de telefooncel naar huis belde, kneep ze zachtjes in mijn been. ‘Hij zei nooit mama, maar moesje’. Dat hebben we nog die avond aangepast. Ik wist dat het met de rest dus goed zat, omdat ze pas voor het eerst iets zei bij zo’n klein detail.”

Nieuwe voorstelling
Hoewel Soldaat Fred Boot blijft verrassen met zijn levensduur, werkt hij al aan een nieuwe voorstelling: Nieuw Nederlandt, over hoe de Nederlanders de kolonie Nieuw Amsterdam (het huidige New York, red.) stichtten. Deze moet eind 2017 in première gaan. ,,Dit succes van Soldaat is zo surrealistisch, dat het de druk voor een volgend project juist niet hoog legt. Dit is niet te evenaren. En gebeurt dat wel, dan is het alleen maar fantastisch. Het belangrijkste is dat we met een mooie voorstelling het publiek weer raken.” ,,Ik weet dat ik niet moet proberen om Soldaat te imiteren. Het gevaar is om te gretig te zijn. Every success breeds it’s own failure. Gelukkig heb ik een nuchtere inborst. Ik vind het moeilijk om net zo onbevangen aan de nieuwe voorstelling te werken. Ik heb in de afgelopen jaren zoveel geleerd, maar ik moet durven om weer een paar keer op mijn bek te gaan.”

BRON: AD

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.