Queer Planet: I am what I am

Queer Planet: I am what I am

Recensie en foto’s: Mieke van der Raay

Afgelopen zaterdagavond was in het Spui theater in Den Haag de première van Queer Planet, van theatergroep HNTjong.

QUEER PLANET is een parade van acts, songs en improvisaties over vrijheid, gender en fluïditeit. We zien niemand minder dan Rick Paul van Mulligen, Merel Pauw, Tessa Jonge Poerink, Fjodor Jozefzoon, Lars Brinkman, Fabienne Rutten, Joshua Smits, Bebe Berat Bebek en DJ Jasmine Perez. De regie is in handen van Noël Fischer, die met hetzelfde team als Trojan Wars aan deze voorstelling werkt. Trojan Wars won onlangs de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie.

In QUEER PLANET gaan we op zoek naar een nieuwe, fantastische wereld waarin queerness de norm is. Het is een queeste naar identiteit, gemaakt door een diverse groep acteurs en performers. Ontsnap aan vast omlijnde ideeën over gender, wees ‘in between’ en “move on”! Gespeeld door een knallende all queer cast.

Als je op google het woord queer op zoekt krijg je het volgende: Queer betekent eigenlijk ‘vreemd’; er is niet echt een goede Nederlandse vertaling voor. Het staat voor een open, brede genderidentiteit en/of seksuele identiteit. Vaak noemen mensen zichzelf queer als ze zichzelf niet een vaststaande gender en/of seksuele identiteit toekennen, of die afwijzen.

Maar is het wel vreemd als je anders bent dan de zogenaamde norm. Iedereen is toch wel uniek, waarom toch wel altijd die hokjes, waarin je moet passen.

Daar gaan we samen met de cast van Queer Planet naar op zoek. Hoe kunnen we mensen het afleren om te oordelen over andere. Waarom kunnen we mensen niet gewoon als mens zien?

Door de eigen verhalen van de spelers en de personages die ze portretteren krijg je een inkijk in het leven van een queer. Het ene moment zit je met een brok in je keel en het volgende moment moet je onbedaarlijk lachen. Ze geven een beeld van de problemen die zij tegenkomen in het leven, puur omdat ze anders zijn. Of je nu homo, non binair, lesbisch of gender neutraal bent, iedereen kent zijn eigen problematiek, puur vanuit het oogpunt van wat zogenaamd de norm is.

De voorstelling begint heel rustig met beelden en verhalen van diverse mensen. Als snel start een wervelwind aan muziek, dans en spel. Elke scene vloeit moeiteloos over in de volgende. Je hebt soms ogen en oren tekort. Tijd om alles te laten bezinken is er amper. Het verhaal zuigt je op en neemt je mee. Alle castleden waren interessant. Een voorkeur hebben is echt onmogelijk. Het enige wat dan nog rest is ontzettend veel respect dat zij dat toneel opkruipen en hun verhaal met de wereld delen.

• Theatergroep HNTjong
  • Cast Rick Paul van Mulligen, Merel Pauw, Tessa Jonge Poerink, Fjodor Jozefzoon, Lars Brinkman, Fabienne Rutten, Joshua Smits, Bebe Berat Bebek, Jasmine Perez
  • Regie Noël Fischer