Première nieuw harpstuk van Johannes Kreidler voor Miriam Overlach tijdens Gaudeamus 2018

Première nieuw harpstuk van Johannes Kreidler voor Miriam Overlach tijdens Gaudeamus 2018

Na de succesvolle première van het harpconcert dat Wilbert Bulsink voor haar schreef, presenteert harpiste Miriam Overlach op zondag 9 september een solo-recital met de première van het harpstuk met videocamera van Johannes Kreidler en andere recent voor haar geschreven werken tijdens Gaudeamus Muziekweek op zondag 9 september in Theater Kikker in Utrecht. 

Ander nieuws: Eveneens in september gaat Miriam Overlach als professor harp aan de slag bij het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Bij dit Conservatorium staan internationale, multidisciplinaire projecten, research en innovatie centraal. 

Première Johannes Kreidler en nieuwe solowerken tijdens Gaudeamus Muziekweek op zondag 9 september 2018

Sinds een aantal jaren geeft Miriam Overlach opdrachten aan componisten om de mogelijkheden van de harp verder te onderzoeken en het repertoire te verrijken. Afgelopen jaar schreven Bart de Vrees, Wilbert Bulsink en Ruud Roelofsen voor haar: solo of ook met elektronica. 

Miriam is regelmatig te gast op de Gaudeamus Muziekweek. Eerder speelde zij hedendaagse werken van Aperghis en Berio. Tijdens het festival in september 2018 zal Miriam het nieuwe werk voor harp en videocamera van componist Johannes Kreidler in première brengen. Kreidler is één van de bekendste jonge Duitse componisten en enfant terriblevan de Duitse muziekscène.

Miriam zal bovendien een aantal andere stukken tijdens een solo-recital op Gaudeamus presenteren, zoals van Hibiki Mukai (keuze van Gaudeamus) en van de bovengenoemde componisten, die voor haar geschreven hebben

Terugblik op de succesvolle première van Spelingen van Wilbert Bulsink door Miriam Overlach

In mei 2018 ging het stuk “Spelingen”in première, dat Wilbert Bulsink

 (Doetinchem, 1983) schreef  voor Miriam Overlach. NRC schreef: “Bulsinks harpstuk vol experimenteer-pretMet behulp van ongewone hulpmiddelen als schuursponsjes en dempdoek liet Bulsink de solerende harp soms klinken als een basfluit, dan weer als marimba of viool met open snaren.

Volkskrant schreef: En toen was er opeens de metamorfose van de harpklank: staand achter haar instrument trok ze met verticale bewegingen krachtig een spons over een snaar, in telkens complexere ritmen pingpongend men de blazers van het Orkest van het Oosten

Miriam Overlach, harpiste en muzikale duizendpoot,bedenkt graag eigen projecten en zoekt steeds naar uitdagende samenwerkingen met andere musici, componisten of theatermakers. Zij is winnares van het Vriendenkransconcours,de Deutsche Musikwettbewerb, het Nederlands Harpconcoursen met Ensemble Lumaka van het Kamermuziekconcours Almere. Miriam is een veelgevraagd vertolkster van hedendaagse muziek en medeoprichtster van de educatieve website ComposingforHarp.com. Als gast speelt zij regelmatig in het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkesten Ensemble Modern. Vanaf 1 september 2018 start zij als docent Harp bij het Conservatorium in Antwerpen.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.