Perspreview Magdalena de musical van The Singing Factory

Perspreview Magdalena de musical van The Singing Factory

Tekst: Mieke van der Raay

Afgelopen woensdagmiddag 7 februari kregen we in Antwerpen een al veelbelovende preview van de bijzondere en unieke musical Magdalena. Na lang zoeken, heeft The Singing Factory besloten om zich te wagen aan een geheel nieuwe musicalcreatie gebaseerd op een waar verhaal.
In de musical volgen we het verhaal van drie meisjes die door hun ouders naar zo’n Magdalena-wasserij worden gestuurd. Rose, Sarah en Emma worden om drie verschillende redenen ondergebracht bij de Zusters van Liefdadigheid. Wat volgt is een schets van hoe het leven in zo’n wasserij was, en dat beeld is niet bepaald rooskleurig.
Hiervoor heeft het jongerenkoor Youforia de hulp ingeroepen van professionele mensen, zoals een componist, een arrangeur, acteurs, een regisseur, een vocal-coach, een choreograaf en een liveband.In de musical speelt het jongerenkoor volwaardig mee en zullen ze constant op het podium te zien en te horen zijn.Het koor, dat bestaat uit jongeren tussen de 15 en 25 jaar, staat onder leiding van Tinne De Groot en Ronny Plovie. De zanggroep bestaat inmiddels uit drie groepen, Youforia, Singfonia en Melodia. Naast het koor zien we An Lauwereins, die zuster Margaret speelt en Dieter Troubeleyn die eerwaarde Walsh speelt.
An kennen we als Maria uit de Vlaamse versie van The sound of Music en inmiddels heeft ze al meer dan twintig hoofdrollen op haar naam staan in zowel opera, operette en musical producties. Dieter kennen we uit onder andere Costa, Spangen, Thuis en Rozegeur & Wodkalime. Hij heeft in 2011 zijn eerste solo-album uitgebracht, “Voorbij de bierkaai”. Het album is geheel Nederlandstalig, zo staat er een cover op van Robert Long en een duet met Babette van Veen.

Het verhaal van Magdalena:

In Ierland hielden Katholieke nonnen tussen 1922 en 1996 naar schatting 30.000 vrouwen en meisjes gevangen tegen hun wil en lieten hen onbetaalde arbeid verrichten. De meeste daarvan, waren vrouwen die lichamelijk of mentaal gehandicapt waren, maar ook jonge meisjes die zwanger waren geraakt werden in het klooster achtergelaten. Zodra ze in het klooster waren, kregen ze een andere naam, dit om zogenaamd je privacy te garanderen. Contact met de buitenwereld was ten strengste verboden. Dit kwam pas in 1993 aan het licht, toen grond bij een klooster verkocht werd, omdat ze dringend geld nodig hadden. Hier werden 155 lichamen gevonden in ongemarkeerde graven.

Om hier een waardige musical van te maken, was best een moeilijke taak, vond Wanne Synnave. Wanne had de moeilijke taak om het script te schrijven, hij heeft samen met regisseur Rudi Giron diverse avonden aan de keukentafel zitten discussiëren om er een waardig verhaal van te maken. Ze wilden er een verhaal van maken wat geschikt is als musical en er daarbij voor zorgen dat het ook niet alleen maar zware kost zou worden.Wanne speelt ook in de musical mee, het was volgens hem best lastig om het beeld wat hij al in zijn hoofd had, toch weer los te laten, omdat de regisseur een andere visie had op de rol. Wanne Synnave kennen we in Nederland nog niet, alhoewel hij toch al twaalf jaar in diverse amateurtheater-musicals heeft gespeeld en sinds twee jaar professionele producties doet, waaronder Muerto en bij Studio 100.Hij geeft wel aan dat hij, als hij de kans zou krijgen, ook graag in Nederland in een musical zou willen spelen en vooral in Soldaat van Oranje de Musical. Op de vraag hoever hij zou gaan voor een rol, antwoordde hij: “Zover het moet, als het maar functioneel is.” Voor deze rol moest hij zijn haar rood verven, waar hij totaal geen probleem mee had.

De choreograaf bij Magdalena kennen we in Nederland heel goed, Matthew Michel. Hij heeft onder meer in Joseph and the Amazing Technical Dreamcoat, Ja Zanna Nee Zanna, The Wild Party, Shrek en La cage aux Folles gespeeld. Heel toevallig had hij gehoord, dat ze bezig waren om een unieke musical te maken over de Magdalena Stories en heeft de stoute schoenen aangetrokken en de makers gemaild of ze hem konden gebruiken. Zodoende is hij bij deze musical terecht gekomen.Het was uiteindelijk best spannend om een passende choreografie te vinden die in het stuk past en de juiste balans te vinden in de dans en het onderwerp. Er zit niet zoveel dans in, maar het moest wel precies passen in de verhaallijn.Hij vond het leuk om een keer aan de zijlijn te staan en de jongeren te begeleiden en niet zelf in de productie te spelen. Hij kon nu gewoon genieten van de jongeren die er zoveel energie insteken. Op de vraag of we hem snel weer in Nederland in het theater kunnen bewonderen, kon hij alleen maar antwoorden dat hij wel auditie doet, maar dat hij het ook heel erg druk heeft in België.

Voor meer informatie: http://www.singingfactory.be/Magdalena/index.html

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.