Perspresentatie Ganescha een veelbelovende preview

Tekst en foto’s: Mieke van der Raay

In de Gelderlandfabriek in Culemborg was woensdagmiddag 17 mei de perspresentatie van de musical Ganesha.
Ganesha was 20 jaar geleden voor het laatst te zien in Nederland. In België was deze voorstelling recent nog een grote hit. Het Vlaamse publiek kon er geen genoeg van krijgen.
Marleen van der Loo zag toen de Vlaamse versie en wilde deze voorstelling heel graag ook in Nederland op de planken brengen. Ganesha is gebaseerd op het toneelstuk ‘a Perfect Ganesh’ van Terrance McNally. Tijdens de perspresentatie vertelt Marleen vol passie over de voorstelling. Ze speelt in de voorstelling, maar is achter de schermen ook heel druk. Zo is ze onder andere verantwoordelijk voor de regie. We kregen enkele nummers te horen uit de voorstelling en dat klonk zeker al heel goed.

Over Ganesha:
Ganesha vertelt op een prachtige ontroerende en herkenbare manier over liefde, vriendschap, acceptatie, rouwverwerking, verlies en afscheid.

Het is het verhaal van de twee vriendinnen Karin en Margreet die besluiten om nu eens niet naar het gebruikelijke Spanje op vakantie te gaan, maar om iets meer van de wereld te zien.
Ze laten hun beide echtgenoten thuis en besluiten om samen twee weken door India te reizen. Het verhaal start op de luchthaven waar de twee dames zich door de paspoortcontrole moeten worstelen. Wanneer dat niet echt verloopt zoals gepland, start het eerste gekibbel tussen de dames. Margreet is gebonden aan regeltjes, is een doemdenker, heeft behoefte aan controle en structuur. Karin is eerder het alternatieve type dat openstaat voor nieuwe impulsen en zoekt naar een beetje avontuur en spiritualiteit. Wat de één adembenemend vindt, is voor de ander gruwelijk. Dit zorgt geregeld voor onenigheid tussen Margreet en Karin.

Al snel blijkt dat beide vrouwen naast hun gewone bagage ook heel wat emotionele bagage met zich meedragen. Het land waarvan gezegd wordt dat je daar vooral jezelf tegenkomt, overvalt de dames dan ook. Samen met hen wordt de kijker met hun problemen uit een onverwerkt verleden geconfronteerd. De vriendinnen beleven een reis langs herinneringen, angsten, geheimen en gevoelens. Ze worden zonder dat ze dat zelf doorhebben daarin begeleid door Ganesha, de Indiase God van de reizigers. Hij staat bekend als de Hindoegod van succes en vernietiger van alle kwaad en obstakels. Hij ziet de twee, biedt hulp, geeft commentaar, biedt inzichten, confronteert, choqueert, troost en heeft lief. In alles wat ze ondernemen weten ze zich gesteund door dit personage, dat steeds in een andere hoedanigheid in het verhaal opduikt. Deze God vernietigt immers alle obstakels en staat voor een nieuw begin waarvoor ook de vriendinnen staan. De twee vriendinnen voltooien de reis door India uiteindelijk bij de Taj Mahal. “Wat kan men zeggen bij het zien van zoveel schoonheid”

de voorstelling is van 22 tot en met 26 juni exclusief te zien in De Gelderlandfabriek in Culemborg.

Margreet: Maaike Widdershoven

Karin: Marleen van der Loo