Op zoek naar René: een kijkje in het persoonlijke leven van een rasartiest

Afgelopen vrijdagavond 23 september ging de voorstelling ‘Op zoek naar René’ in première. Dit kon uiteraard nergens anders dan in het Stadstheater van Zoetermeer, zijn thuisstad. Dit jaar wordt René 50 jaar en zit hij tevens 25 jaar in het vak. Dat moet gewoon gevierd worden. Hij vermaakt iedereen en heeft een uitgebreide schare trouwe fans die hem volgen in alles wat hij doet. Inmiddels is dat een heleboel en dat maakt hem toch wel een ras entertainer.

Voordat René in het musicalvak begon was hij, op het Erasmus college in Zoetermeer, geschiedenisleraar. Samen met Céline Purcell, die we onder andere kennen van Kinderen geen bezwaar en van haar rollen in Elisabeth, Les Misérables en Miss Saigon, bezocht hij de laatstgenoemde musical toen zij erin speelde. Het duurde niet lang en hij was verkocht aan het theater. Op aanraden van Joke de Kruijff deed René auditie voor een rol in Miss Saigon en tot zijn eigen grote verrassing stond hij enkele maanden later in het ensemble van deze bijzondere musical. Dit was de start van glorieuze carrière in het musicalvak.

De voorstelling begint met een knipoog naar de ‘op zoek naar’ programma’s op TV. Diverse bekende mensen zoals Freek Bartels, Alex Klaasen en André van Duin komen in de grappige video’s voorbij om mogelijk in aanmerking te komen om de hoofdrol van René van Kooten te gaan spelen. Vanaf dan gaan we op muzikale reis door de carrière van René. Hij laat ons horen en zien hoe veelzijdig hij is en dat geen enkele muziekstijl hem vreemd is. We horen nummers uit Miss Saigon, Aida, Jersey Boys en er komt zelfs een metal versie van het nummer ‘Toch’ uit Anastasia voorbij. Hij wist mij persoonlijk te raken met het nummer ‘Waar blijft de tijd’, een bewerking van ‘And so it goes’ van Billy Joel, dat René zong voor zijn jongste dochter die te vroeg geboren werd.

René staat er in deze voorstelling niet alleen voor. Hij heeft een top band achter zich, onder leiding van Marco Braam, en daarnaast elke voorstelling een gastartiest. Brigitte Heitzer mocht deze rol tijdens de première vervullen. De wisselwerking tussen de twee was echt hilarisch, ze hebben duidelijk een hechte band. Een bijzonder moment was de bekendmaking dat René volgend jaar de rol van Sam zal gaan spelen in Mamma Mia!. Hiervoor ging Brigitte op haar knieën om René te vragen of hij haar Sam wilde zijn. Andere gastartiesten die we kunnen verwachten tijdens de tour zijn: Lone van Roosendaal, Vajèn van den Bosch, Maaike Widdershoven en Carolina Dijkhuizen.

Vóór de voorstelling werd er een keer niet gevraagd om je telefoon uit te zetten, maar juist om hem aan laten. Gedurende de avond wordt er gevraagd om te stemmen over de nummers die gespeeld gaan worden en later volgt er nog een quiz: ‘hoe goed ken je René?’. Helaas ging er deze avond wat mis bij de techniek, maar dat mocht zeker de pret niet drukken. Verder wordt er geregeld gevraagd om heerlijk mee te zingen, of je nu kunt zingen of niet. René wil graag dat iedereen het naar zijn zin heeft.

René geeft zich in deze voorstelling bloot, hij schroomt geen onderwerp. Liefdesverdriet, het verlies van zijn ouders, hoe hij zijn vrouw heeft leren kennen en veel en veel meer komen we over hem te weten. Hij staat duidelijk te genieten en dat werkt aanstekelijk; je kan niet anders dan van de persoon René gaan houden en uitermate veel respect voor hem hebben. Ik ga zeker nog een keer naar de voorstelling, ben zo benieuwd hoe het zal zijn als hij met één van de andere dames op het podium staat.

Voor meer informatie: https://www.impactentertainment.nl/voorstelling/rene_van_kooten-2223