Op klompen in een nieuwe theatervorm

Op klompen in een nieuwe theatervorm

Recensie: Marielle Hoexum

In de WTC Expo in Leeuwarden ging deze vrijdag Op klompen in de dessa van studio immersief in première. De immersieve voorstelling vertelt het verhaal van een Indië-veteraan en zijn kleindochter en is gebaseerd op een gelijknamig boek. De voorstelling begint in de tuin van het huis waar Oud-Indiëganger Sybren woont. Zijn kleindochter vraagt hem naar zijn tijd in Indië, waar hij nog nooit over heeft verteld. Daarna ga je op zoektocht door het huis. Elke kamer biedt een uniek kijkje in het leven van Sybren en het leukste is dat je overal op zoek mag gaan naar meer. In ieder laatje en elk kastje is iets te vinden. Foto’s, kranten, brieven en ook geluid- en beeldmateriaal komen in hoog tempo op je af. Op reis door de kamers ontdek je meer van het verhaal van de jongens die voor de staat naar Indië vertrokken. Het verhaal prikkelt om op zoek te gaan naar meer, want waarom zijn deze verhalen niet zo bekend als sommige andere oorlogsverhalen? Wat speelde er in de hoofden van de betrokkenen? Wie maakte de beslissingen en gaf de bevelen? De voorstelling biedt een prachtige inkijk in het leven van Sybren waarin zoveel jaren later nog steeds de jaren in Indië leidend zijn in zijn bestaan.

De rol van Sybren wordt vertolkt door Folmer Overdiep en de rol van zijn kleindochter Aukje door Amy Rombout. Beide acteurs excelleren in het onderscheid maken tussen stukken spel en vertellen. Amy neemt je echt mee van kamer naar kamer en Folmer raakt je in zijn solorelaas aan de keukentafel. Daarnaast vertelt het decor veel van het verhaal. Naast de oude kranten en brieven worden ook hedendaagse technieken ingezet om je in elke kamer te boeien. De mensen in de zaal worden verdeeld over meerdere routes en het verloop van kamer naar kamer is daarbij naadloos. Je komt de andere groepen mensen niet tegen, maar ziet hen pas in de tuin aan het eind weer. Deze ongekende puzzel past precies zo dat iedereen aan het eind van de voorstelling alles gezien en gehoord heeft. De kamers zijn divers en telkens verrassend en geen enkel zintuig wordt overgeslagen. Deze nieuwe theater vorm is uniek en ontzettend gaaf om mee te maken.

Slechts een klein minpuntje was een cassetterecorder die geen zin had om zijn bandje af te spelen. Toch deed dit niet af aan de beleving en daarom zou ik iedereen aanraden om deze voorstelling te gaan bezoeken. De voorstelling speelt nog in Leeuwarden en Den Haag. Meer informatie vind je op: