Op zondag 23 januari 2022 organiseert het New European Ensemble samen met debatcentrum De Rode Hoed ‘Vergeten Vrienden – het stille drama van Belarus’. Hier komt de actualiteit samenmet muziek van vier Belarussische componisten.
Vergeten Vrienden – het stille drama van Belarus
Een actuele blik op de situatie in Belarus (Wit-Rusland) met Tatsiana Komich (woordvoerder Wit-Russische oppositie), Prof. dr. Ellen Rutten (Slavische studies) en voormalige Rusland correspondenten Arnout Brouwers (Volkskrant) en Michel Krielaars (NRC). New European Ensemble en Music for Belarus presenteren werken van vier Belarussische componisten.
Na de Belarussische verkiezingen in augustus 2020 gingen duizenden burgers de straat op om zich te uiten tegen het aanblijven van President Alexander Lukashenko, sinds 1994 aan de macht. Hoewel de reactie van het regime eenduidig uitliep op dictatoriale repressie, geweld en opsluiting van de oppositie, voltrok dit drama zich bij de West-Europese buren aanvankelijk in relatieve stilte. Aanhoudende protesten resulteren momenteel in aandacht voor de situatie, maar er is meer aandacht nodig. Juist door de vraag te stellen wie de Belarussen zijn kunnen we de betrokkenheid verhogen. Tijd dus om de stilte te doorbreken met een avond over een land dat zowel geografisch als gevoelsmatig dichterbij ligt dan we denken.
Journalisten, protesterenden, academici, kunstenaars en anderen die zich tegen het regime hadden uitgesproken zijn gevangen genomen. De Human Rights Foundation spreekt van misdaad tegen de mensheid en marteling van gevangenen en activisten. Het werk van vele Belarussische kunstenaars, componisten en musici werd in eigen land verboden. Zo speelt het New European Ensemble gedurende de avond werk van Oxana Omelchuck, Kanstantin Yaskou, Valery Voronoven Volha Padhajskaja dat in vele gevallen in eigen land niet meer in het openbaar mag klinken.
Het panel bespreekt de huidige situatie in Belarus. Wat is er nu gaande op het gebied van lokaal in internationale politiek? Wat is de uitkomst van de vluchtelingencrisis aan de Poolse grens en wat zijn de gevolgen van het incident waarbij Ryanair vlucht 4978 door het Belarussische leger geforceerd werd om in Minsk te landen en journalist Roman Protasevich te arresteren? Wat is de impact van de Westerse sancties tegen het regime? En dan wat is de strategie van de Wit-Russische oppositie, zowel op journalistieke als activistische vlakken? Wat zijn mogelijke toekomstscenario’s voor het land, het huidige regime en nog belangrijker: voor de mensen die er leven?
Meewerkenden:
Calmer Roos, moderator.
Tatsiana Komich is woordvoerder voor de Belarussische oppositie. Haar zus Maria Kolesnikova nam het in de verkiezingen op tegen President Lukashenko op en werd gevangengenomen. Komich spreekt namens de oppositie en politieke gevangenen door heel Europa met het doel om aandacht te vestigen op de situatie in Belarus.
Prof. dr. Ellen Rutten is hoogleraar letterkunde en hoofd van de groep Slavische studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij riep de research projecten Digital Emotions en Literature of the 21st Century bij het Amsterdam School for Cultural Analysis in het leven. Zij is redacteur van de tijdschrift Russian Literature. In haar eigen onderzoek ligt de focus op post-Sovjet literatuur, kunst en design en sociale media.
Arnout Brouwers is chef opinie bij de Volkskrant. Hij was correspondent in Rusland van 2006 tot 2013. Hij studeerde geschiedenis, amerikanistiek en veiligheidsstudies in Amsterdam, Northampton en Boston. Tevens auteur van ‘Rodina. Tussen apathie en revolutie’ (Atlas Contact 2018).
Michel Krielaars is chef van de boekenredactie bij NRC en schrijft wekelijks over literatuur. Hij was jarenlang correspondent in Rusland. Eerder verschenen zijn romans Meeuw, En het dansen gaat door en Afkomst, zijn verhalenbundel Vanillevla met frambozen en zijn non-fictiedebuut Het brilletje van Tsjechov. Reizen door Rusland, waarmee hij lovende kritieken oogstte en de Bob den Uyl Prijs 2015 won.
New European Ensemble
Het New European Ensemble wil met dit project de relevantie van nieuwe muziek voor de samenleving benadrukken. Het ensemble vervolgt hiermee zijn missie om hedendaags repertoire op een aangrijpende en laagdrempelige manier presenteren voor een breed publiek.”
De website van New European ensemble voor meer info, data en tickets. https://www.neweuropeanensemble.com
Directe link naar Stille drama van Belarus op zondag 23 januari 2022 (15 uur) in De Rode Hoed
Met dank aan: Fonds Podiumkunsten, Gemeente Den Haag en het Kersjesfonds.
EXTRA INFORMATIE
Korte biografie New European Ensemble
New European Ensemble (NEuE) bestaat uit topmusici uit Europa en richt zich op impactvolle projecten met nieuwe muziek en hoge kwaliteit. NEuE is opgericht in 2009 en gevestigd in Den Haag. De missie van het ensemble is om hedendaagse en 20e-eeuws repertoire op een aangrijpende wijze te presenteren daarom zoekt het ensemble vaak naar combinaties met film, literatuur, dans, theater en beeldende kunst.
Komende producties:
29 januari 2022, Nieuwe Kerk, Den Haag
Tombeau de Couperin: an ode to Maurice Ravel
Met werken van Ravel en het door Mikel Urquiza nieuw geschreven ‘Ships Vanishing in the Horizon’, geinspireerd op Panorama Mesdag.
10 maart tot en met 2 april 2022, door heel Nederland
New European Ensemble en Symphonic Cinema
De Vuurvogel van Stravinsky, Daphnis en Cloe van Ravel en The Echo of Being, op muziek van Mahler. Cineast Lucas van Woerkum heeft verfilmd waar deze werken over zouden kunnen gaan. Een concept waarbij de film live boven het ensemble wordt gemonteerd en ieder concert een nieuwe ervaring biedt. Hierdoor beleef je deze werken intenser dan ooit.
FOTO:©Rob Overmeer