Recensie en foto’s: Mieke van der Raay
In een uitverkochte grote zaal van de Goudse schouwburg mocht ik afgelopen dinsdag maart deze bijzondere voorstelling zien.
Nu moet ik bekennen dat ik een ballet liefhebber ben, maar dat ik alleen via de cross-over band Il Divo bekend ben met opera. Daarom ging ik naar deze voorstelling als een blanco blad. Maar ik heb vanaf de eerste minuut vol verwondering naar deze voorstelling zitten kijken en luisteren.
In 2019, 2021 en 2022 trok deze concertreeks volle zalen en verbrak alle records. Niet voor niets behoort de Carmina Burana – mede dankzij het wereldberoemde ‘O Fortuna’ – tot de meest populaire muziekstukken ter wereld. Meer dan 130 musici voerden het muzikale meesterwerk van componist Carl Orff uit en de publieke belangstelling was massaal.
Geniet van elk moment dat geluk brengt. Deze boodschap vormt het centrale thema van de ‘Carmina Burana’, een muzikaal meesterwerk van de hand van componist Carl Orff. In de 13de eeuw bezongen rondtrekkende monniken en studenten – als reactie op de strenge en vrome idealen van de kerk – het genot van de liefde, de drank en het zwerversleven. Orff gebruikte hun Latijnse en Duitse teksten als basis van zijn ‘Carmina Burana’ en liet zich inspireren door uiteenlopende muzikale bronnen. Het resultaat is een krachtig en opzwepend muziekstuk vol met voortstuwende ritmes. Mede dankzij de uitzonderlijke koor- en orkestbezetting maakt dit van elke uitvoering een intense belevenis. Het beroemdste stuk uit de Carmina Burana is zonder twijfel ‘O Fortuna’. Het heeft anno 2023 een iconische status bereikt en is toegepast bij tientallen commercials, als basis voor hedendaagse hits en werd gebruikt bij films als Excalibur en The Doors.
Het begin is direct een statement voor heel de voorstelling. Het koor, geheel gekleed in zwarte mantels, brengt je in extase. Even later verschijnen acht dansers, gekleed in huid tonen, zo lijkt het of ze naakt zijn. Ze dansen met hoekige moderne en ballet bewegingen, ritmisch op de zang van het grote koor. Ze zijn ongelooflijk flexibel en ze blijven je fascineren, ze zijn charismatisch om naar te kijken. Er zijn ook nog twee andere dansers, een man en een vrouw, die, zo lijkt het, een statement willen maken, waar de man de vrouw is en andersom. Er zit niet echt een vastomlijnd verhaal in, je kunt dus zelf bedenken waarover het gaat.
Ik heb de laatste weken het geluk gehad om bij diverse Oekraïense balletvoorstellingen te mogen gaan kijken en ik blijf me keer op keer verwonderen over de discipline en het doorzettingsvermogen van de Oekraïense dansers en zangers. Maar zeker geniet ik ook van hoe ontzettend goed ze zijn, gewoon fenomenaal.
Ook deze voorstelling werd afgesloten met het Oekraïens volkslied Sjtsje ne vmerla Oekrajiny.
Ballet, orkest, solisten en koor Nationale Opera en Ballet van Oekraïne, Odessa.
Dirigent Igor Chernetski.
Koordirigent Valerii Regrut.
Kinderkoor Parels van Odessa – Larissa Garbuz.