Narnia brengt twee unieke werelden samen

Recensie: Renske Breit

ISH en De Junior Company van Het Nationale Ballet brengen Narnia naar de Nederlandse theaters. Een dansvoorstelling waarin de unieke combinatie van hiphop en ballet wordt vertoond. De voorstelling is gebaseerd op het boek van C.S. Lewis en wordt op spectaculaire wijze vertaalt in dans.

Het verhaal gaat over vier kinderen die in een groot landhuis terecht komen en daar worden ontvangen door de strenge huishoudster. Tijdens een ontdekkingstocht door het huis vindt Lucy de kleerkast die ervoor zorgt dat ze in Narnia belandt. Aangekomen in deze mysterieuze wereld ontmoet ze Meneer Tumnus. Hij stuurt Lucy terug naar het landhuis. Ze vertelt de andere kinderen over haar reis, maar ze geloven haar niet. Bij het verstoppertje spelen, komen ze alle vier terecht in de kleerkast. Ze ontmoeten Meneer en Mevrouw Bever, maar het gevaar ligt op de loer. Jadis, de Witte Heks, wil de kinderen weer zo snel mogelijk uit Narnia. Wie kan haar tegenhouden?

De spanning van de voorstelling is om te snijden. De invloed van de muziek en de lichteffecten is hierbij zeer groot. De muziek bevat veel accenten waar de dansers dankbaar gebruik van maken. Daardoor komt de dans en daarmee het verhaal nog sterker naar voren. Het decor bestaat uit een groot scherm waar allerlei lichteffecten op worden vertoond. Dit zorgt voor een 3D-effect. Ook wordt en gebruik gemaakt van attributen die het verhaal nog meer versterken. De kleding is perfect afgestemd op de personages, maar zorgt ook voor eigen interpretaties. Dit zorgt voor een speels karakter.

Wat vooral heel mooi is om te zien bij deze voorstelling is de combinatie tussen hiphop en ballet. Het ene moment staan deze twee dansdisciplines lijnrecht tegenover elkaar en het andere moment gaan ze hand in hand. Door het gebruik van zowel hiphop als ballet wordt de voorstelling nog spannender. Marco Gerris en Ernst Meisner hebben er ook zeker voor gezorgd dat er een goede balans is tussen beiden.

Narnia is een spannende dansvoorstelling voor het hele gezin. Het verhaal is makkelijk te volgen, ook als je er niet bekend mee bent. De combinatie tussen hiphop en ballet maakt dat het verhaal op unieke wijze wordt verteld.

Voor meer informatie en tickets, kijk op http://www.thisisish.com/index.php/nl/shows/narnia-de-leeuw-de-heks-en-de-kleerkast.

hart heelhart heelhart heel