MUZIEKTHEATER DE FURY FAN DOKKUM ZOEKT DANSERS MET ERVARING (M/V)

MUZIEKTHEATER DE FURY FAN DOKKUM ZOEKT DANSERS MET ERVARING (M/V)

In het september van 2024 zal de Bonifatiuskapel worden getransformeerd tot een uniek podium, waar het publiek kan gaan genieten van een nieuw muziektheaterstuk; de Fury fan Dokkum.

Het verhaal van de voorstelling
De twee hoofdpersonen van `De furie van Dokkum’ zijn Hendrik van Bra (Boy Ooteman) en de Katrina Foppes Posthuma (Nynke Heeg). Katrina is de echtgenoot van een stuurman op de Oostzeevaart. Door de Allerheiligenvloed is zijn schip waarschijnlijk vergaan, maar er is nooit een stoffelijk overschot gevonden. Katrina heeft tijdens zijn afwezigheid altijd kunnen bestaan van haar vishandel. Maar nu heeft ze het geld van een erfenis nodig om een nieuwe viskar te kunnen laten maken. Alleen: als getrouwde vrouw is ze in de zestiende eeuw voor de wet handelingsonbekwaam. Als weduwe zou ze wel zelf haar geld mogen beheren. Katrina probeert haar man dood te laten verklaren, maar de arts (Hendrik van Bra) weigert deze verklaring zonder nader bewijs af te geven. Katrina wordt furieus over hoe ze klein wordt gehouden.

Tegen de arts, maar nadien tegen iedereen die haar autonomie betwist of aantast. Zo’n vrouw krijgt in het Dokkum van die tijd de naam een kenau te zijn. Hendrik van Bra is meteen onder de indruk van de felheid van Katrina, en zou haar getemd graag als zijn echtgenote zien. Iets van The Taming of the Shrew van tijdgenoot Shakespeare echoot door in de omgang tussen Hendrik en Katrina.

Als het Spaanse leger de stad terug wil veroveren na een onverwachte overval door de watergeuzen, zoekt Hendrik van Bra een schuilplaats, van waaruit hij zijn observaties over het verloop doet. Katrina vecht als een Dokkumse Kenau van Haselaar. Desondanks veroveren de Spanjaarden de stad, plunderen die en steken een groot deel ervan in brand en vermoorden de mannen. Katrina zorgt ervoor dat Hendrik de dans ontspringt. Ze worden een stel. Hoe moet dat nou met de handelingsonbekwaamheid van Katrina?

De cast van “De Fury fan Dokkum” wordt gevormd door professionals, semi-professionals en amateurs vanaf 16 jaar, en is nog niet compleet. Heb je danservaring? Geef je dan uiterlijk maandag 27 mei op voor de dansauditie van 29 mei 2024 van 20.00 tot 21.30 uur bij DansStudio gevestigd in SportStudio aan de Bocksmeulen 33a in Dokkum.

Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar auditie@nofproducties.nl. Vermeld hierbij je persoonlijke gegevens en relevante danservaring.

……………………………………….

De aanleiding
Vorig jaar werd in Dokkum herdacht dat 450 jaar eerder er de Waalse Furie plaatsvond, aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog. De stad werd door Spaanse troepen volledig geplunderd en in brand gestoken. Een groot deel van de mannelijke bevolking werd vermoord, vrouwen werden misbruikt. Vergelijkbaar met de slachtingen in dezelfde tijd in Zutphen, Naarden, Maastricht en Antwerpen. Een onderbelicht deel uit de geschiedenis. Uniek is de beschrijving ervan door ooggetuige er arts Hendrik van Bra. Overigens: zelfs de herdenking kreeg niet de volle aandacht, vanwege de coronabeperkingen. Door de gebeurtenissen in Oekraïne is een bloedige oorlog plotseling weer denkbaar geworden en zijn opvattingen over oorlog en vrede gaan schuiven. Alle reden om deze episode aan de collectieve vergetelheid te ontrukken en deze te kiezen als arena voor een eigentijdse thematiek.
Het verhaal
De twee hoofdpersonen van `De furie van Dokkum’ zijn Hendrik van Bra (Boy Ooteman) en de Katrina Foppes Posthuma (Nynke Heeg). Katrina is de echtgenoot van een stuurman op de Oostzeevaart. Door de Allerheiligenvloed is zijn schip waarschijnlijk vergaan, maar er is nooit een stoffelijk overschot gevonden. Katrina heeft tijdens zijn afwezigheid altijd kunnen bestaan van haar vishandel. Maar nu heeft ze het geld van een erfenis nodig om een nieuwe viskar te kunnen laten maken. Alleen: als getrouwde vrouw is ze in de zestiende eeuw voor de wet handelingsonbekwaam. Als weduwe zou ze wel zelf haar geld mogen beheren. Katrina probeert haar man dood te laten verklaren, maar de arts (Hendrik van Bra) weigert deze verklaring zonder nader bewijs af te geven. Katrina wordt furieus over hoe ze klein wordt gehouden.

Tegen de arts, maar nadien tegen iedereen die haar autonomie betwist of aantast. Zo’n vrouw krijgt in het Dokkum van die tijd de naam een kenau te zijn. Hendrik van Bra is meteen onder de indruk van de felheid van Katrina, en zou haar getemd graag als zijn echtgenote zien. Iets van The Taming of the Shrew van tijdgenoot Shakespeare echoot door in de omgang tussen Hendrik en Katrina.
Als het Spaanse leger de stad terug wil veroveren na een onverwachte overval door de watergeuzen, zoekt Hendrik van Bra een schuilplaats, van waaruit hij zijn observaties over het verloop doet. Katrina vecht als een Dokkumse Kenau van Haselaar. Desondanks veroveren de Spanjaarden de stad, plunderen die en steken een groot deel ervan in brand en vermoorden de mannen. Katrina zorgt ervoor dat Hendrik de dans ontspringt. Ze worden een stel. Hoe moet dat nou met de handelingsonbekwaamheid van Katrina?

De thematiek
Recent nog konden de menselijke eigenschappen zonder al te veel tegenspraak worden verdeeld in mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. Als mannelijk gelden kracht, ratio, oorlogszucht, ambitie, machtsbelustheid, kracht, status. Gespiegeld zijn vrouwelijke dan verzorging, schoonheid, kwetsbaarheid, gevoel, intuïtie en vredelievendheid. De mannelijke zijn een soort van noodzakelijk kwaad, de vrouwelijke zachtaardig.

Genderrollen en -opvattingen zijn hard aan het schuiven. Vrouwen zijn al lang meer dan de spiegel van de man. Vrouwen hebben traditioneel-mannelijke rollen en net andersom. De voorstelling stoeit met de traditionele rollen en stelt daarmee de vraag naar de positie van het vrouwelijke en het mannelijke in de eigentijdse maatschappij.

Hoofdpersoon Katrina legt zich niet neer bij de traditionele tweederangspositie van de vrouwen. Katrina is ambitieus, een vechter. Hendrik van Bra is daarentegen voorstander van een vredelievende houding en kwetsbaar. In haar gedrag is Katrina in niets een van de clichébeelden van de vrouw: niet de maagd, niet de moeder, niet de hoer, niet de heks. Evenzo is Hendrik van Bra niet de belichaming van de traditioneel mannelijke eigenschappen als kracht, moed en ratio. Het is juist dit afwijkende van Katrina dat Hendrik aantrekt. Katrina daarentegen verwijt Hendrik diens gebrek aan mannelijkheid. Pas als ze samen een levensbedreigende situatie hebben overwonnen geven ze zich gewonnen. Met als confronterende werkelijkheid dat een huwelijk Katrina opnieuw handelingsonbekwaam zou maken. Het schrijfproces is nog niet zo ver dat we al een vaststaand antwoord hebben op de vraag hoe zij daarop reageert…

Een tweede subthema is de positie in kwesties van oorlog en vrede. De algemene naoorlogse afkeuring van de inzet van wapens wordt na de inval van de Russen met betrekking tot de Oekraïense verdediging door velen gerelativeerd. De voorstelling stelt de vraag of en wanneer geweld gerechtvaardigd en onvermijdelijk is. Doordat Katrina en Hendrik daar een tegengestelde positie over innemen, komt de vraag naar de eigen positie bij het publiek te liggen.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.