Muze van Zuid viert Amsterdam en de Nederlandse ensemblecultuur en kondigt data 2024 aan

Muze van Zuid viert Amsterdam en de Nederlandse ensemblecultuur en kondigt data 2024 aan

Festival Muze van Zuid bracht van 14 tot en met 17 september 2023 ruim 50 huisconcerten, buitenconcerten, muziekwandelingen, concerten in monumenten en een rijk palet aan muziekstijlen. In de zesde editie speelden ruim 126 musici, ze gingen dieper de wijken in dan ooit en lieten horen hoe levendig en gevarieerd de typisch Nederlandse ensemblecultuur nog altijd is. Het festival maakte van Amsterdam Zuid als vanouds een groot en levendig podium en vond nieuwe bijzondere concertlocaties die je alleen tijdens Muze van Zuid kan bezoeken. Deze editie bracht meer diversiteit en groei aan publiek dan ooit, met 25% meer bezoekers dan in de vorige editie. Muze van Zuid bracht diversiteit, met naast klassiek ook volksmuziek, jazz, en muziek van de Caribische eilanden en de islamitische wereld waarmee klassieke muziek voortdurend in wisselwerking stond en staat. 

Beleef de 6e editie van Muze van Zuid opnieuw in het NTR Avondconcert op NPO Klassiek komende zondag 8 oktober vanaf 20.00 uur met sopraan Renate Arends, organist Geerten van de Wetering, Maat Saxophone Quartet, Dudok Quartet en Shunske Sato op altviool. Noteer ook alvast de data van de 7e editie van Muze van Zuid: 12 – 15 september 2024. 

Muze van Zuid zet de Nederlandse ensemblecultuur, componisten en straatnamen op de kaart
Dit jaar presenteerde het festival o.a. Herz Ensemble, Nieuw Amsterdams Peil, Ensemble Klang en Neo-Fanfare 9×13. Er was muziek te horen van 42 levende componisten waaronder Kate Moore (Gieskes-Strijbis Podiumprijs 2022) en Pete Harden (Matthijs Vermeulenprijs 2023 voor compositie). 

De 6e editie bracht 6 wereldpremières: van Rozalie Hirs, Maarten Altena, Mathilde Wantenaar, Arnold Marinissen, Antal Sporck en Jörn Boysen; 5 Amsterdamse premières: van Frieda Gustavs, Peter Vigh, Camiel Jansen, Ana Roque en Camila Menino; en 1 Nederlandse première van Willem Wander van Nieuwkerk. Speciaal voor Muze van Zuid kwamen de twee Vlaamse vocale topensembles Utopia en Psallentes naar Amsterdam om onder meer koorwerken van Orlandus Lassus te laten horen, die dankzij Muze van Zuid een portret zal krijgen in ‘zijn’ Lassusstraat. Bovendien waren Tsjechische volksmusici te gast. 

Muze van Zuid duikt verder de wijken in, creëert nieuwe podia en verbindt bewoners met musici en hun muziek
De cultuur van kamermuziek en ensembles floreert bij samenwerking op basis van gelijkwaardigheid, vanuit een filosofie die kenmerkend is voor het festival. Muze van Zuid is een breed gedragen festival, dat kan bestaan dankzij de inzet en generositeit van al die mensen die hun huizen, studio’s of winkels voor de musici en luisteraars openstellen. Steeds meer mensen en partijen willen meedoen aan het festival: voor de 6e editie dienden zich 11 nieuwe huizen, 4 nieuwe monumenten en 4 nieuwe buitenlocaties aan. 

Reacties van het publiek 
Het publiek genoot: “een bijzonder weekend met accordeon, ezels, poëzie en polyfonie“; “leuke en leuk gebrachte interessante verhalen“, tijdens de muziekwandelingen; en “inspirerende combinaties van architectuur, poëzie en muziek bij mensen thuis“. 

Topmusici excelleerden in uitvoeringen van het allerhoogste niveau, waar het publiek met de neus bovenop zat. “Waanzinnig, tranen in mijn ogen, zó’n mooie Bartók“, zei een bezoeker bij het huisconcert van het Animato Quartet, dat zijn tiende verjaardag op het festival vierde en begin oktober de Kersjes van de Groenekan Prijs won.

Huisbewoners genoten mee: “wat een traktatie zo’n strijktrio te mogen hosten in je eigen huis“, “en gedenkwaardige gebeurtenis, graag tot een volgende keer!

Impressies

Jazzvioliste Julia Philippens bracht in de Thomaskerk het publiek in feeststemming met haar band. Het Herz Ensemble ontdekte met de Willem de Zwijgerkerk een ideale akoestiek voor de ‘Open Road’-cyclus van Kate Moore en zal er terugkeren voor opnames. Psallentes demonstreerde loepzuivere samenzang van de grootse Lassus in de antroposofische Tempel aan de Tolstraat. Buiten in het Sarphatipark genoten honderden mensen in de zon op het gras van de voorstelling Onder NAP door Neo Fanfare 9×13. Vanuit het Sarphatipark wandelde het publiek naar het Maat Saxophone Quartet in de klimaatvoorstelling ‘No one is too small’, gebracht in Studio Sarphaat, of een recital met werk van Bosmans, Badings en Werkman door altvioliste Dana Zemtsov met Caspar Vos aan de vleugel in een huis aan de Hemonystraat, of de Caribische band van Jean-Jacques Rojer met zangeres Juliana Martina. Het Vondelpark werd bezocht door de festival-ezels Ravel en Rosemunde, begeleid door live fado-liederen kon het publiek met ze meelopen naar Iberische liederen door Channa Malkin en Izhar Elias in de Lutherse kapel aan de Van Eeghenstraat. Trombonisten van het Conservatorium van Amsterdam speelden Lassus voor Zorghotel Valerius in de Lassusstraat. Kinderen van de textielwerkplaats Iambe dansten vrolijk mee op Moravische volksmuziek in de ommuurde Belgisch Kloostertuin, waar topviolist Pavel Fischer en Jakub Jedlinsky op accordeon volksmuziek zongen en speelden, omlijst door verhalen, omringd door bloemen en vlinders.

Nieuwe perspectieven, nieuwe talenten

De briljante Dyar Band van klarinettist en duduk-speler Ghaeth Almagooth legde de islamitische wortels van de Europese muziekcultuur en zelfs van Mozart bloot, het duo Veldman-Ter Schegget etaleerde op blokfluit en klavecimbel het meesterschap van de componisten uit ‘De’ Lage Landen en het Brisk Recorder Quartet verbond deze briljant aan componisten van nu als Rob Zuidam en Toek Numan, opgenomen door de Concertzender in de Vondelkerk. Sopraan Lucretia Starke en countertenor Arturo den Hartog brachten met pianiste Maxime Snaterse een zinderend uitverkocht huisconcert op steenworp van het Concertgebouw en verbonden romantische liedkunst aan ontdekkingen uit hun bakermat Paramaribo, waaronder liederen van Majoie Hajary, gezongen in aanwezigheid van haar zoon, overgekomen uit Parijs. In OBA Bijlmerplein zong Pkeyz haar songs geworteld in Ghana en Nigeria en bracht Phantom Wizard zijn heel eigen improvisaties waarmee hij de fysieke, spirituele en abstracte aspecten van het leven verkent. Destijds toonaangevende Surinaamse musici: violist John Helstone (1944-2023) en gitarist-contrabassist Julian B. Coco (1924-2013) kregen een uitverkocht eerbetoon in een authentiek huis aan de Willemsparkweg. 

De 6e editie van Muze van Zuid verbond met succes diverse wijken, culturen en publieksgroepen en bracht een rijk palet aan muziek vanuit inspirerende in context wortelende historische uitgangspunten en vernieuwende perspectieven. Het festival heeft zijn bestendige plek in de stad gevonden en maakt zich op voor de komende vijf jaar. 

Voor meer informatie over Muze van Zuid, ga naar muzevanzuid.nl

FOTO:©Foppe Schutte

Share

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.