Murder on the Orient Express: Hercule Poirot heeft er een zware kluif aan.

Murder on the Orient Express: Hercule Poirot heeft er een zware kluif aan.

Recensie en foto’s: Mieke van der Raay

In het Zaantheater was 26 november de première van Murder on the Orient Express van REP Entertainment.

Na het succes van The Mousetrap komt REP Entertainment nu met hét moord-mysterie van Agatha Christie: Murder on the Orient Express. Het stuk is bewerkt voor theater door toneelschrijver Ken Ludwig, bekend van onder andere De Drie Musketiers en Crazy for You, en is vertaald en wordt geregisseerd door Jasper Verheugd.

Al voor de voorstelling horen we in de zaal de geluiden van een treinstation. Je hebt het gevoel dat je mee op reis gaat met de Orient Express. We zien een adembenemend decor. De details zijn sensationeel op het perfecte af.

De beroemde Belgische rechercheur Hercule Poirot (Remko Vrijdag) is in Istanbul om een broodnodige vakantie te nemen na het oplossen van een bijzonder moeilijke zaak. Hij moet zijn plannen gedwongen veranderen, hij moet met spoed terug naar Londen. Zijn enige optie is een driedaagse reis met de beroemde Oriënt Express. Alleen deze is volgeboekt, wat raar is voor deze tijd van het jaar. Via zijn goede vriend, Monsieur Bouc (Wilbert Gieske), weet hij toch een kaartje te bemachtigen voor een reis in de eerste klasse met de trein. Poirot merkt op dat er een mengelmoes aan verschillende mensen met hem mee reist. Gelijk in de eerste nacht wordt de zakenman Samuel Ratchett (Frederik Blom) vermoord door acht messteken. Juist op dat moment zit de trein vast in een sneeuwberg. Hercule heeft de zware taak om uit te vinden wie van al de passagiers de moordenaar is. De ander passagiers zijn Kolonel Arbuthnot (Frederik Blom, heeft dubbelrol), Mary Debenham (Lusanne Arts), Prinses Dragomiroff (Gerrie van der Kley), Greta Ohlsson (Penny Vos), Gravin Adrenyi (Belle Zimmerman), Mrs Hubbard (Lone van Roosendaal), Hector Macqueen (Ruben Brinkman) en conducteur Michel (Marijn Claes).

Het boek is al in 1934 geschreven, maar toch blijft het een spannend verhaal. Zeker als je het nog nooit gelezen hebt, zoals ik. Niets is wat het lijkt. Elke keer dat je denkt te weten wie het gedaan heeft komt de volgende plottwist en weet je weer niets. Zelf had ik pas vlak voor het einde door hoe het nu precies zat. Remko Vrijdag, als de Vlaamse Poirot, weet je met zijn maniertjes en bijbehorende Franse accent in te pakken. Deze voorstelling is zoals een voorstelling moet zijn; spannend en boeiend van begin tot eind, met daarbij nog een goede dosis humor, een fenomenaal decor en een goed gecaste cast, waarvan de acteurs goed bij elkaar passen en elkaar feilloos aanvoelen.

Jasper Verheugd: regie en script
Joris van Veldhoven: decor en kostuums
Sébastiaan van der Ham: kap en grime
Uri Rapaport: lichtontwerp
Maarten Houdijk: geluidsontwerp
Nick Fleuren: regieassistent

Meer informatie: www.repentertainment.nl/murderontheorientexpress 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.