Moscow Classical Ballet voor het eerst in België met betoverend balletsprookje ‘Coppelia’!

Moscow Classical Ballet voor het eerst in België met betoverend balletsprookje ‘Coppelia’!

Na het overweldigende succes afgelopen oktober in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam, komt het gerenommeerde Moscow Classical Ballet in maart 2018 voor het eerst naar België en brengt in Stadsschouwburg Antwerpen en Capitole Gent het betoverende sprookje ‘Coppelia’ op de planken. ‘Coppelia’ vertelt het komische liefdesverhaal van een pop die op mysterieuze wijze tot leven komt. Hoewel dit ballet reeds in 1870 in première ging in de Parijse opera, is het verhaal nog steeds brandend actueel. Coppelia is de afspiegeling van een ideale, onbereikbare vrouw, een droombeeld dat in deze tijden ook vaak wordt nagestreefd op social media. De oorspronkelijke choreografie van Arthur Saint-Léon is niet alleen zorgvuldig bewaard gebleven in deze uitvoering, maar ook dynamisch en opwindend bewerkt. De nieuwe dansen zijn helder en inventief. De mysterieuze sfeer werd behouden en het publiek wordt getrakteerd op veel verrassingen, grappige nieuwe personages, fantastische machines en speeltuigen. De indrukwekkende decorstukken, prachtige kostuums en verbluffende dans, maken van ‘Coppelia’ een totaalbeleving voor jong en oud. Boek nu je plaatsen voor 20 maart in Stadsschouwburg Antwerpen of 21 maart in Capitole Gent, via www.teleticketservice.be of tel: +32 (0)70 345 345 (max. 0,30 EUR/min). Mis dit niet!

Het verhaal
Coppelia vertelt het verhaal van Swanilda die het – om haar grote liefde Franz niet kwijt te raken – opneemt tegen Coppelia, de mysterieuze muze van instrumentenmaker Dr. Coppelius. Franz blijkt namelijk stiekem verliefd te zijn op Coppelia, maar noch hij noch Swanilda weten dat Coppelia slechts een mechanische pop is. Swanilda wil er alles aan doen om Coppelia een kopje kleiner te maken… Wanneer zij de waarheid over de pop ontdekt, treitert ze Coppelius – die zijn pop tot leven wil wikken – door te doen alsof zij Coppelia is. Swanilda raakt het spelletje echter na een tijdje moe. Ze scheurt enkele pagina’s uit Coppelius’ spreukenboek, bedreigt hem met een zwaard en richt verdere verwoestingen in zijn winkeltje aan. Franz snapt algauw wat er aan de hand is en zelfs de oude Coppelius begrijpt nu dat hij is beetgenomen. Hij vindt zijn pop terug bij het raam, ontdaan van haar kleding en pruik. Overweldigd zakt hij naast de pop neer terwijl Swanilda en Franz hun liefde herontdekken. Zoals het een echt sprookje betaamt: eind goed al goed.
 
Het bijzondere van dit verhaal is dat het nu nog altijd relevant is. Coppelia is de afspiegeling van de onbereikbare of ideale vrouw. Ze is een droombeeld en belichaamt een ideaal dat niet bestaat. Het doet onder andere denken aan de invloed die de sociale media heden ten dage hebben.
 
Over het werk
Het libretto van het laatromantische komedieballet Coppelia werd geschreven door Arthur Saint-Léon en Charles Nuitter. Zij maakten een bewerking van de verhalen ‘Der Sandman’ en ‘Die Puppe’ van E.T.A. Hoffmann. Het ballet ging op 25 mei 1870 in première in de Parijse opera in een choreografie van de destijds zeer populaire Arthur Saint-Léon en op muziek van de Franse componist Léo Delibes. Delibes’ muziek is vol Hongaarse invloeden. Het ballet is een combinatie van Franse, Italiaanse en Russische klassieke ballettradities.
 
Moscow Classical Ballet Theatre
Moscow Classical Ballet staat onder de artistieke leiding van Natalia Kasatkina en tot voor kort Vladimir Vasiljov (overleden in augustus 2017). Het gezelschap werd in 1966 opgericht door het ministerie van Cultuur van de Sovjet-Unie. Naast de legendarische huizen voor ballet en opera, zoals Bolshoj in Moskou en Mariinsky (Kirov) in St.-Petersburg, behoort het gezelschap tot de toonaangevende balletgezelschappen van Rusland. Natalia Kasatkina is 82 jaar en werkt nog dagelijks met de dansers. Alweer vijftig jaar is zij zonder onderbreking artistiek leider en choreograaf van Moscow Classical Ballet.
 
Choreografie
Zoals altijd in producties van Natalia Kasatkina en Vladimir Vasilyov, bewerken zij het prachtige oude ballet naar een dynamische en opwindende choreografie. De oude choreografie van Arthur Saint-Léon is niet alleen zorgvuldig bewaard gebleven in deze uitvoering, maar ook slim aangepast. De nieuwe dansen zijn helder en inventief. De choreografen hebben de mysterieuze sfeer behouden en bieden het publiek veel verrassingen, zoals bijvoorbeeld de grappige nieuwe ‘personages’ als de ‘levende’ stoel, kledingkast en speeldoos, fantastische machines en speeltuigen. Indrukwekkend zijn ook de inventieve decorstukken en de prachtige kostuums.
 
Dansers
Natalia Ognyova danst Swanilda. Ze is opgeleid aan de balletacademie van Novosibirsk en kwam in 1994 naar Moscow Classical Ballet, waar zij een indrukwekkende carrière heeft opgebouwd als solist. Een Italiaanse recensent schreef onlangs: “Zij is elegant, lyrisch en technisch briljant”. Natalia danst hoofdrollen in Don Quixote, Assepoester, De Notenkraker, Giselle, Zwanenmeer, Romeo en Julia en Spartacus.
 
Franz wordt gedanst door Artem Khoroshilov. Hij studeerde af aan één van de vijf topballetscholen in Saratov. Hij danst regelmatig bij de beste gezelschappen in Rusland en wordt ook daarbuiten zeer geprezen.

Tickets & info
20 maart – Stadsschouwburg Antwerpen: www.stadsschouwburg-antwerpen.be 
21 maart – Capitole Gent: www.capitole-gent.be 

FOTO: Alex Pankov)

Share

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.