Amsterdam 27 september 2018 – Op woensdag 24 oktober viert Mathilde Santing, al sinds de vorige eeuw
een van de beste zangeressen van Nederland, haar zestigste verjaardag. Dit doet ze met de lancering van
haar nieuwe studio-album: Troublemaker, geproduceerd door Attie Bauw. Een album waar (voor het eerst!)
zelf geschreven songs op staan.
De songs van het album speelt Mathilde ook tijdens haar theaterconcert Renaissance. Want herboren is ze.
Opnieuw begonnen. En naast talentvol is Mathilde Santing nogal eigengereid. Zo onderging ze een
‘performance-enhancing’-behandeling van Brainspotting-uitvinder David Grand. En wat merkte ze een paar
dagen later? Haar stem was mooier geworden. Haar creatieve durf groter. Het plezier, de zachtheid, de
emotie kregen meer ruimte. Mathilde beleeft een muzikale wedergeboorte. Een andere titel voor haar
theaterconcert was dan ook niet denkbaar. Renaissance is tot eind maart door het hele land te zien.
Mathilde Santing
Als meisje van zeventien sloeg Mathilde Santing een platencontract af. Die eigengereidheid is haar haar
hele carrière lang blijven kenmerken. Mathilde wordt gedreven door een enorme hang naar muzikale
kwaliteit, authenticiteit en onafhankelijkheid. Sinds haar televisiedebuut in 1981 bij Sonja Barend veroverde
ze de harten van een miljoenenpubliek. Haar buitengewone stem en technische beheersing g aven haar
zowel de onschuld van een wit meisje van zeventien als het volume en de souplesse van een volwassen
soulzangeres.
Gedurende haar carrière won Santing drie Edisons en een Gouden Harp, en had ze hits met Beautiful People
en Wonderful Life. Ook zong ze Nederlandstalige liedjes als Appels op de tafelsprei (met een videoclip van
Erwin Olaf) en Inspiratie uit de musical Joe – muziek die veel Nederlanders diep
raakt. Haar oeuvre levert Mathilde in 2007 een koninklijke onderscheiding op: ze
is Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
FOTO: (c)Mark Kohn