Marjorie Barnes & Millennium Jazz Orchestra presenteren nieuw album Both Sides Now

Marjorie Barnes & Millennium Jazz Orchestra presenteren nieuw album Both Sides Now

Op 27 mei verschijnt het nieuwe album Both Sides Now van Marjorie Barnes met het Millennium Jazz Orchestra van Joan Reinders bij Zennez Records. Met haar ruim 50-jarige carrière kan de van oorsprong Amerikaanse Marjorie met recht een grande dame du jazz genoemd worden. Met dit album keert ze terug naar de muziek van haar jeugd en combineert dat met haar grote liefde voor bigbands. Het gekozen repertoire, met een knipoog naar het American Songbook, is divers in kleur en tempo, waarbij Reinders met zijn arrangementen de songs een geheel eigen draai heeft gegeven. Marjorie: “Ik zie dit album als een reis, het is representatief voor verschillende momenten in mijn leven. Songs die ik vroeger zong, interpreteer ik nu anders. I have lived a lot of life, dat neem je mee in het vertellen van het verhaal.” De album-release wordt op zaterdag 27 mei gevierd met een concert in LantarenVenster in Rotterdam en op 4 juni in theater MIMIK in Deventer.

Over het hoe en waarom van de samenwerking vertelt Joan Reinders: “Millennium Jazz Orchestra heeft in Theater Bouwkunde in Deventer een serie concerten gespeeld met gastsolisten. Daarvoor had ik ook Marjorie uitgenodigd. Ik speelde al langer met de gedachte om samen met haar een project te doen. Dat idee werd door dat optreden opnieuw aangewakkerd en kort daarna concreet toen we gevraagd werden voor Jazzfestival Generations in Apeldoorn.” 
De selectie van stukken is in samenspraak tot stand gekomen, zegt hij. “Het moest een repertoire zijn met een zekere variatie, ook in tempi, waarin Marjorie al haar vocale kwaliteiten en haar persoonlijkheid kon leggen en waaraan ik qua arrangementen ook mijn eigen draai kon geven. En arrangeren voor een bigband met een zangeres is wel een apart vak. Het heeft altijd mijn interesse gehad, ook vanuit de geschiedenis van de grote orkesten. Het is heel bijzonder om standards, met heel veel verschillende muzikale karakters, met respect voor de traditie, een eigen jas te geven.”
“Als ik een arrangement maak, zoek ik in een stuk altijd naar de essentie. Wat is belangrijk voor mij om een stuk aan op te hangen? Als ik dat helder heb, kan ik er een heel bouwwerk omheen maken waardoor het ‘mijn ding’ wordt, om het maar in de taal van deze tijd te zeggen.”
Complexe arrangementen
Marjorie knikt instemmend: “Er zijn niet veel bigbands in Nederland die de dingen doen zoals Joan die doet. Voor mij is dit hoe een hedendaagse bigband zou moeten klinken. Zijn arrangementen zijn echt uitdagend, er zitten heel veel lagen in”. Met een glimlach: “Misschien hoort niet iedereen in het publiek hoe complex de arrangementen zijn omdat ze nu eenmaal verpakt zijn in die energieke sound van een bigband. Dat vind ik heel interessant.
Natuurlijk wil je een breed jazzpubliek bereiken en dat de mensen van je optreden genieten. Ik denk niet dat er iets opwindender is dan een bigband. Millennium Jazz Orchestra en Joan zijn echt een van de beste in Nederland. Ook de dagen dat we in de studio opnamen, die energie: gewoon geweldig! Ik hoop dat ons enthousiasme zich vertaalt naar het publiek.”
Joan: “De plaat klinkt heel goed. Mede dankzij Chris Weeda, hij heeft fantastisch werk geleverd.”

Album als een reis
Het gekozen repertoire is divers, met veel verschillende kleuren en kenmerken, stelt Marjorie. “Ik zie dit album als een reis. Het is representatief voor verschillende momenten in mijn leven. Ik ben een verhalenverteller, dat is wat ik echt leuk vind om te doen. Dit zijn liedjes met prachtige verhalen en teksten in een tijdbeeld van de jaren ’20 tot de jaren ’80. Ik denk dat veel mensen zich in die verhalen zullen herkennen. Het album gaat over verschillende periodes in ’t leven; verschillende verlangens, verschillende wensen, verschillende dromen – en verschillende teleurstellingen. Zoals we allemaal meemaken in het leven. Hoewel de meesten van ons ze niet vertolken met een bigband achter hen, wat het zoveel interessanter maakt”, schaterlacht Marjorie.

Is het dan ook, omdat je nu bent waar je bent in je leven, met al die (levens)ervaring, dat je dit materiaal beter dan ooit kunt interpreteren?
“Ik weet niet of het gaat om beter interpreteren. De meeste van deze liedjes heb ik in verschillende decennia van mijn leven gezongen. Net als Joni Mitchell met Both Sides Now … als je luistert hoe ze het zingt in de jaren ’70 en luistert hoe ze het nu zingt, dan klinkt het totaal anders. En dat is hoe ik ’t voel. Liedjes waarmee ik ben opgegroeid of die ik 35 jaar geleden zong, zing ik nu op een andere manier. Het komt vanuit een ander perspectief, alleen al omdat dat ik ouder ben. I have lived a lot of life. Dat neem je mee in het vertellen van het verhaal.”
Naarmate je ouder wordt, word je milder en ervarener, zegt ze. “Werken met een bigband brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee voor een zanger. Je moet op 14 blazers letten, goed luisteren naar de ritmesectie, je moet de dirigent in ’t oog houden. Ik kan daar nu beter mee omgaan dan toen ik jonger was. Ik ben nog steeds blij dat ik de kans krijg om met bigbands te werken. In de jaren ’40 en ’50 was het misschien ‘normaal’, maar tegenwoordig… Ik voel mij bevoorrecht. Daar ben ik echt dankbaar voor.”

Thad Jones en anderen
Joan noemt Thad Jones, Bob Brookmeyer, Sammy Nestico (“Die arrangeerde voor Count Basie Orchestra met Sarah Vaughan”) als arrangeurs die hij bewondert. “Het is wat Marjorie zegt: in de jaren ’40 en ’50 waren er heel veel bigbands en dus ook heel veel arrangeurs. Ze waren ook heel goed. Bill Holman, Marty Paich zijn nog een paar namen. En niet te vergeten Nelson Riddle, die grotendeels verantwoordelijk was voor de bigband sound van Frank Sinatra.” 

Hoe ben je te werk gegaan? Naar bronmateriaal geluisterd, partituren bestudeerd… wat kun je zeggen over het proces van arrangeren?
“Uiteraard luister je zoveel mogelijk naar wat al is geweest. Soms kun je bepaalde elementen hergebruiken, dan maak je er een andere instrumentatie van bijvoorbeeld. Er zit een aantal stukken bij waar ik  extra blij mee ben. Detour Ahead bijvoorbeeld heb ik een goed stempel kunnen geven. Moon River is echt een jazzwals geworden. Wat ik eerder al zei: ik probeer voor mij de essentie uit het stuk te halen; wat maakt het nummer nou wat het is?”
Die muzikale essentie vindt hij veelal in de melodie. Joan zingt een interval uit het begin van Stella By Starlight. “Die pah-eeh is voor mij de essentie van het stuk. Dat is een aanknopingspunt waarop je kunt voortborduren.”
“Inspiratie? Soms vloeit het er gewoon uit, een andere keer ben je wat meer zoekende. Dan weet je nog niet wat er gaat gebeuren maar een paar dagen later heb je iets. Meestal is het gewoon ambacht hoor. Je gaat het stuk bestuderen, zorgen dat je de melodie en harmonieën goed kent en op een gegeven moment heb je de essentie beet, kom je tot iets. Het is sowieso een voordeel dat ik al heel lang met dit orkest werk dus vaak heb ik de sound en solisten al voor ogen.”
“Both Sides Now is een van de meest ambitieuze en indrukwekkende jazzproducties die ooit in dit kikkerlandje is gemaakt. Een diepe buiging voor Marjorie Barnes, Joan Reinders en het Millennium Jazz Orchestra!”Jazzenzo april 23

Marjorie Barnes & Millennium Jazz Orchestra – Both Sides Now
RELEASE 27 MEI 2023
Zennez Records ZR2023007

Tracks:
1.   Soon 
2.   I Haven’t Got Anything Better to Do
3.   Moon River  
4.   Something to Live For
5.   Detour Ahead  
6.   Never Will I Marry  
7.   A Sleepin’ Bee  
8.   Smile  
9.   That’s All
10. Both Sides Now  
11. I Will Wait For You  
12. How Do You Keep the Music Playing?

Release-concerten:

27 mei | 20:30 | LantarenVenster Rotterdam
04 juni | | MIMIK Deventer
01 juli  | Gooisch Jazz Festival HilversumUpdates: www.millenniumjazzorchestra.nl

FOTO:© Xander Koppelmans
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.