Magdalena: Een waargebeurd verhaal, waardig gebracht in zijn pure vorm

Magdalena: Een waargebeurd verhaal, waardig gebracht in zijn pure vorm

Recensie: Mieke van der Raay

Op een hele koude donderdagavond in Antwerpen, was de voorpremière van Magdalena de musical van The Singing Factory. The Singing Factory heeft niet de makkelijkste musical gekozen, maar is er in geslaagd het verhaal, waardig en met gepast gevoel neer te zetten.

Magdalena neemt je mee naar het Ierland van de twintigste eeuw, waar ongehoorzame meisjes, zogenaamde “gevallen vrouwen” in kloosters werden gedumpt, waar ze dagenlang moesten wassen, in verschrikkelijke omstandigheden. In die kloosters werd door zusters een schrikbewind gevoerd. Het laatste klooster sloot pas in 1996. Naar schatting hebben 30.000 vrouwen de ontberingen in deze kloosters moeten doorstaan. Maar tot op de dag van vandaag is het nog steeds niet duidelijk om hoeveel meisjes het precies gaat, daar veel van die vrouwen inmiddels zijn overleden of niet willen over praten, over wat ze mee in die kloosters hebben meegemaakt. Verkrachting, eenzame opsluiting, baby’s die werden vermoord, gewoon in hartje winter buiten gezet en nog veel meer onnoemelijke ontberingen.

In de musical volgen we Rose, die zwanger is, de vader van haar kindje is haar stiefvader. Verder zien we Sarah die door haar vader naar het klooster gebracht is, omdat hij het financieel niet meer kan redden en denkt dat zijn dochter veel beter af is in het klooster. Tenslotte is daar Emma, zij is door haar moeder naar het klooster gebracht, omdat ze verliefd is op Aiden en haar moeder het daar totaal niet mee eens is.
De meisjes worden niet alleen door de nonnen, maar ook door de andere meisjes in het klooster vernederd en getreiterd en mishandeld. Het enige lichtpuntje is houvast aan elkaar.

Rudi Giron heeft de moeilijke taak op zich genomen om dit stuk te regisseren en is er zeker in geslaagd om het verhaal waardig neer te zetten. Samen met Wanne Synnave heeft hij heel lang aan het verhaal geschaafd, zodat het intact bleef, maar toch geschikt was om als musical in het theater te brengen.
Je vergeet vanaf de eerste tonen dat het merendeel van de cast uit amateurs bestaat. Ze spelen met grote overtuiging hun rol, de emotie is in de zaal te voelen. Het verhaal pakt je bij de keel, puur door het spel van de gehele cast, alles klopt en lijkt zo echt.
Je hebt het gevoel dat je de meisjes wil redden, beet wil pakken en zorgen dat ze veilig zijn. De nonnen zou je door elkaar willen schudden of erger nog, bijna iets aan willen doen, zo overtuigend spelen ze hun rol. Dat het koor een groot onderdeel is van de musical, en niet als aparte toevoeging is neergezet, is geniaal gedaan, je ziet totaal geen verschil met de hoofdcast.

Deze musical doet absoluut niet onder voor een professionele voorstelling. Hopelijk pakt iemand deze voorstelling in Nederland ook op. Dit verhaal is belangrijk om verteld te worden, maar deze productie verdient het ook om door meer mensen gezien te worden.

Ensemble: Jongerenkoor YouForia
Zuster Margaret: An Lauwereins
Eerwaarde Walsh: Dieter Troubleyn
Rose: Lien Van den Bossche
Sarah: Emma Vanthielen
Emma: Fiene Zasada
Aedan: Wanne Synnave
Zuster Stella: Joke De Vos
Zuster Lois: Anne-Sophie Metselaar
Rian: Sem Reyns
Rowan: Mats Proost
Jonge Rose: Isha Bleys

Ensemble: Aaron Van Goethem (Daniel), Semele Uyttenbroeck (Cara/Alternate Zuster Lois), Sophie Janssens (Colleen), Eline Schoofs (Mona), Zowy Van Lierop (Keira), Frauke Wille (alternate Cara), Jens Broes, Silke De Busser, Bibi De Gruyter, Pim De Jonghe, Frank De Reu, Aäron Francis, Nona Janssens, Sander Maris, Ylenia Mele, Quinten Rasking, Julie Rochtus, Esse Synnave, Amber Van den Eede, Nele Van Mechelen

Meer informatie: http://singingfactory.be/Magdalena/

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.