Lisa Ostermann kwam zag en overwon haar grootste angst

Foto’s: ©Jessica Zeylmaker

In de Meervaart in Amsterdam, was afgelopen maandag 9 mei de première van “Met z’n allen” van Lisa Ostermann.

Enige tijd geleden zag ik in het Tapastheater een kleine preview van de voorstelling van Lisa en toen werd ik al omvergeblazen door haar spel, zang en gevatheid. Dat ze een groot talent is bewees ze ook toen ze in 2020 alle prijzen won op het Leids Cabaret Festival.

Al bij binnenkomst staat Lisa Amsterdamse meezing liedjes te zingen. Ze vertelt dat ze honderdduizend gedachten tegelijk heeft en deze zijn niet altijd even vrolijk. Alles heeft meerdere betekenissen en kan anders uitgelegd worden. Als iemand een nare opmerking maakt, zoals haar oom Theo, die beweert dat vrouwen niet geschikt zijn voor cabaret, weet ze niet wat terug te zeggen. Duizenden antwoorden dwalen rond en in gedachten bekijkt ze van alle kanten wat ze zou moeten antwoorden. Je krijgt zo een inkijk in het overvolle hoofd van Lisa.

Lisa straalt in haar mooie rode jurk, deze jurk heeft ook zo een eigen verhaal. Zo heeft ze als Blonde Trees gezongen in een Amsterdams verzorgingstehuis. Ze vertelt vermakelijk over de bewoners, die voor haar gevoel meer dood dan levend waren. Na dit optreden werd ze opgehaald voor haar rijles, door rijinstructeur Danilo. Deze Danilo heeft de waarheid in pacht over alles en uit dat in unieke oneliners.

Als rode draad in de voorstelling vraag Lisa zich af of ze wel goed genoeg is en of ze wel mee kan met de bekende mannelijke cabaretiers. Kunnen vrouwen wel grappig zijn. Daar kan ik na de voorstelling volmondig: ‘Ja zeker!’ op antwoorden. Ik heb zo heerlijk kunnen lachen om haar grappige verhalen. We leven in een tijd waarin het niet meer vanzelfsprekend is dat je zomaar alles kunt zeggen. Over welke onderwerpen mag je wel grappen maken en waarover niet meer. Het valt niet mee voor een cabaretière om daarin de juiste balans te vinden. Lisa bewijst dat het kan. Het is een voorstelling waarin de ene grap op een logische en vloeiende manier overgaat in de volgende grap. Ze springt niet van de hak op de tak. De verhalen hebben juist allemaal met elkaar te maken. Ze kan prachtig zingen, grappig of niet maakt geen verschil, ze pakt je gewoon in. Daarbij is ze een begenadigd pianiste. Haar interactie met het publiek doet ze op heel relaxte manier, alsof ze tegen haar beste vrienden zit te praten.

Lisa is een natuurtalent, die in de voorstelling beweert dat ze niet echt weet wat ze wil, maar met deze voorstelling het tegenovergestelde laat zien. Als alleskunner hoort ze op het podium, ze is mooi van binnen en buiten.

• Tekst & spel: Lisa Ostermann
  • Adviezen: Wimie Wilhelm, Emma Linssen en Jurrian van Dongen
  • Muzikale adviezen: Frank van Kasteren