Kruit “ Het vergeten verhaal”

Kruit “ Het vergeten verhaal”

Kruit is een deels fictief verhaal over de Molukse opstand, tegen de Nederlanders in hun land. Het verhaal bestaat uit 3 delen.

Deel 1 speelt zich af op het eiland Saparua, bij fort Duurstede. Hier treffen de enige Nederlandse overlevenden van de Molukse opstand, Jean Lubbert van den Berg en Thomas Pattimura, elkaar. Thomas is verantwoordelijk voor de gruwelijke moord op Jean zijn gehele familie. Onwennig proberen zij de feiten van de gebeurtenissen terug te halen en oude conflicten op te rakelen.

Deel 2 speelt zich af in het fort Duurstede. Hier vallen de puzzelstukjes één voor één in elkaar over de werkelijke gebeurtenissen in 1817. Een belangrijke dag voor alle personages in dit stuk. Ieder heeft een eigen visie op de gebeurtenissen van die dag, ieder herinnert het zich anders.

Deel 3 Speelt zich af bij het graf van resident van den Berg, de vader van Jean Lubbert. Hier blijkt dat de resident de gruwelijke aanslag in eerste instantie toch heeft overleefd, hij raakte heel zwaar gewond, maar stierf pas later aan zijn verwondingen. Hij werd begraven op het landgoed van de nazaten van zijn moordenaar Pattimura. Zijn familie legt nog ieder jaar bloemen op het graf als teken van vergeving.

Het verhaal heeft 5 personages:

Thomas Pattimura, hij was een Molukse soldaat en de leider van de opstand. Voor de Molukkers is hij de grote verzetsheld, Nederland zag hem als terrorist. Hij werd opgehangen op 16 december 1817 in Fort Victoria.

Jean Lubbert van den berg van Saparoea, zoon van de resident, hij is de enige overlevende van het drama. Hij was 6 jaar ten tijde van het drama en was heel zwaar gewond. We volgen hem als hij later, als hij volwassen is, terug keert naar Saparua, om de waarheid te achterhalen van de gebeurtenissen. Zo komt hij er achter dat niet alles zo verlopen is, hoe hij het zich herinnert.

Martha Christina, dochter van Kapitein Paulus Tiahahu, die aan de basis stond van de opstand. Zij verloor op zeer jeugdige leeftijd haar moeder, een heel eigenwijs kind die haar vader adoreerde. Ze maakte de executie mee van haar vader, werd later vrijgelaten vanwege haar leeftijd, maar stierf later omdat ze weigerde te eten en medicijnen in te nemen.

Maria verzorgde Jean Lubbert, na het bloedbad op zijn familie lange tijd, zij was een gewezen personeelslid van de resident, zij was in feite een dochter van een Hollander. Aanvankelijk behandelde Maria de jongen slecht, uit jaloezie, omdat haar vader haar weinig of geen aandacht gaf.

Risakotta is een ooggetuige van het drama en verantwoordelijk voor een deel van de schriftelijke vastlegging van het verhaal. Hij is in het stuk een soort van verteller van het verhaal.

Zonder het verhaal van tevoren te hebben gelezen is dit stuk heel moeilijk te begrijpen. Maar heb je dit wel gedaan, is het zeker een indrukwekkend verhaal en heel leerzaam voor ons Nederlanders. Alles wordt heel gevoelig gespeeld en gezongen, alleen de nummers in het Moluks zijn totaal niet te begrijpen voor ons Nederlandse mensen en dat is heel jammer want dit breekt het verhaal. Perfect begeleid door 2 muzikanten, klinkt alles heel verfijnd. Decor is heel simpel en leidt dan ook niet af van het verhaal. De kleding past perfect bij de tijd waarin het speelt, alleen de verteller heeft hedendaagse kleding aan, om het onderscheid duidelijk te maken.

Eigenlijk is het verhaal te vertalen naar het heden, de strijd tussen diverse volken is nu nog steeds actueel en dat we de conclusie kunnen trekken dat we maar niets leren van het verleden.

Voor meer informatie: http://www.deltadua.nl/

FOTO’S: Jean van Linden