MET KIRSTEN MULDER, ANNE-CHRIS SCHULTING, LULU STREEFKERK EN HANNA VAN VLIET
Regisseur Koen Verheijden brengt Jongensuren naar het toneel, een hoognodige ode aan schrijver Andreas Burnier — queer icoon, haar tijd ver voorbij. Met o.a. Hanna van Vliet (bekend van ANNE+). Jongensuren is te zien door heel Nederland van 16 november 2024 t/m 12 januari 2025. De première is op donderdag 21 november in Schuur Haarlem en de kaartverkoop is gestart.
Over de voorstelling Welkom in de wereld van de Nederlandse sixties-schrijver Andreas Burnier, die ondanks haar vooruitstrevende, nog altijd hyperactuele werk over identiteit en seksualiteit in de vergetelheid is geraakt. Burnier schreef over die onderwerpen op een manier die nu bekend klinkt, maar destijds nog zeer controversieel werd gevonden – en grote impact had.
Jongensuren, de theaterbewerking van Burniers werk, ademt de tijdgeest, de dubbele moraal van de naoorlogse periode, en de vrijheidsdrang van een jonge lesbische Joodse vrouw in een wereld
waarin ‘afwijkingen’ worden afgekeurd. In Jongensuren, een nieuwe theatertekst van Koen Verheijden op basis van Burniers romans, zien we vier acteurs, vier vrouwen op de vloer, die afwisselend
Andreas Burnier en de personages om haar heen spelen. Het is een onderzoekende, haast documentaire voorstelling, gemaakt door iemand die diep in het leven en werk is gedoken van een van
Nederlands grootste schrijvers. Jongensuren is een theatrale ode aan Andreas Burnier, ook in vorm en stijl; associatief, vanuit verschillende perspectieven en met veel (soms wrange) humor.
OVER KOEN VERHEIJDEN
Koen Verheijden (Breda, 1994) is in 2020 afgestudeerd aan de Toneelacademie van Maastricht. In
2021 won hij de Piket Kunstprijs in de categorie theater. Hij werkt als een schrijver en regisseur
die voornamelijk werkt rondom de thema’s kolonisatie, Nederlands-Indië en queergeschiede-
nissen. Hoewel zijn voorstellingen vertrekken vanuit historische gebeurtenissen, vloeien in zijn
werk het heden en het verleden door elkaar. Door middel van de geschiedenis probeert hij zich te
verhouden tot het heden en huidige maatschappelijke problemen. Zijn werk heeft een sterke
maatschappelijke inslag en wordt gekenmerkt door voor- en tegenstemmen naast elkaar te laten
bestaan, zonder vooroordelen. Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische en
poëtische stijl.