Kasper van Kooten: Ik doe wat ik doe

Kasper van Kooten: Ik doe wat ik doe

Recensie en foto: Mieke van der Raay

In de Kleine Komedie in Amsterdam ging afgelopen woensdag Speeltijd van Kasper van Kooten in première.
Het was alweer vier jaar geleden sinds hij met Bonte avond solo in het theater stond. Door de geboorte van zijn dochter vond hij het tijd om een pauze in te lassen. Van Kooten werd geboren in Zuidoostbeemster en heeft niet alleen een beroemde vader, maar ook zijn zus staat bekend als goede actrice. Hij heeft duidelijk de genen van zijn vader geërfd. Hij heeft al in films, waaronder All Stars gespeeld, in toneelstukken gestaan, hij doet presentatie werk, heeft als drummer bij Acda en De Munnik gespeeld, heeft boeken geschreven en doet heel veel nasynchronisaties van tekenfilms. Vele van ons kennen zijn stem van de AH reclame “hamsteren”.

In deze tiende voorstelling, neemt hij zijn eigen speeltijd glashard onder de loep. Wat kan hij nog, hij is toch al midden veertig. Wat voor kansen gaat hij nog krijgen. Hij gaat geen onderwerp uit zijn leven uit de weg. Open en eerlijk vertelt hij over hoe het is om een bekende vader te hebben en hoe het voor de kinderen van hedendaagse bekende mensen moet zijn, die ongewenst al vanaf baby zijnde op twitter, Facebook, snapchat of Instagram geshowd worden. Daarnaast uit hij zich over de druk die hij af en toe voelt van het bekend zijn, maar hij vertelt ook vermakelijk over zijn vrouw en dochter, zijn dochter die volgens hem al op vier jarige leeftijd best al wel bij de hand is. Als hij al vreemd zou willen gaan, man zeg nou zelf, daar heeft hij toch helemaal geen tijd voor, of hij is bij zijn vrouw, of hij past op hun dochter of hij is onderweg naar weer een theater ergens in het land. Waarom hij zich druk zou maken hoe hij, als hij dood is, herinnerd wordt, hij is er dan toch niet meer, dus lekker belangrijk. Daarom doet hij wat hij doet en haalt alles uit het leven wat erin zit. Hij voelt zichzelf nog heel sexy als hij heerlijk in Frankrijk op het strand ligt in zijn bermuda, maar stiekem dan zonder onderbroek. Tot slot komen ook enkele vraagstukken voorbij: wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een ongewenste vreemdeling en een ongewenste bekende?

Hij komt zingend op, zijn gouden schoenen vallen gelijk op, verder is alles heel neutraal, zijn kleding en het toneel, er staat alleen maar een stoel en een microfoon. De voorstelling is veelzijdig, net zoals Kasper is, dan vertelt hij vermakelijk, dan komt er weer een prachtig gedicht. Het ene moment zit je te schaterlachen en het volgende moment heb je kippenvel van emotie, die hij in je teweeg brengt. Af en toe betrekt hij het publiek bij zijn vraagstukken, hij is openhartig, over zijn voorspoed in het leven, maar ook over zijn tegenslagen. Je hebt het gevoel als je de zaal verlaat, alsof je een stukje van hem meeneemt naar huis. Anderhalf uur is eigenlijk veel te kort om van deze man te mogen genieten. Hij is gewoon geboren om mensen te vermaken, in welke vorm dan ook.

Voor meer informatie: https://www.kaspervankooten.tv/