Judeska in de Tbs-Kliniek: Een echt gekkenhuis!

Recensie: Dennis Swiers

Judeska is het meest bekende typetje van cabaretier Jandino Asporaat.  Dit typetje leent zich uitstekend voor een echte Klucht. Zo ging 20 oktober 2018 de klucht ‘Judeska in de Tbs-kliniek in première in theater Zuidplein in Rotterdam.

Na meerdere overtredingen van de wet moet Judeska voorkomen bij de rechter. Na een niet alledaagse rechtszaak wordt Judeska veroordeeld tot TBS en komt terecht in de Tbs-kliniek. Dit kan natuurlijk nooit goed gaan, want Judeska laat zich zeker niet zeggen wat ze moet doen. Als de dokter dan ook nog eens een stuk blijkt te zijn, gaat Judeska helemaal los. Komt het allemaal goed in deze Tbs-kliniek?

De cast van deze klucht bestaat uit Alpha Oumar Barry, Nienke Eijkens, Davy Eduard King, Lisa Morrell, Thomas Bernard Hengeveld, Junelisa Asporaat en natuurlijk Jandino. Ook al is Judeska de ster van deze show, de rest van de cast draagt zeker een hoop bij aan deze productie. Vooral Thomas Bernard is sterk in zijn rol als de schizofrene tbs-Patiënt.  Alle verschillende stemmen lopen naadloos in elkaar over. Ook Nienke, die een slaapwandelende moppen tappende Patiënt speelt, laat zien dat ze naast acteren ook een aardig liedje kan zingen.

De grootste ster van de show is Jandino als Judeska. De hele voorstelling is hij scherp. Ik zal alvast 1 tip geven: Kom niet te laat bij deze voorstelling, al zorgde dit voor hilarische momenten bij het begin van de show. Judeska geeft wat het publiek wil: een avond onafgebroken lachen. Haar versprekingen zijn hilarisch en ze is scherp tijdens de hele voorstelling. Dit maakt het af en toe zelfs onmogelijk voor de medespelers om door te spelen.

Judeska, Je houd ervan of je vindt het vreselijk. Wij hebben een avond hard gelachen en ons zeer vermaakt. De zaal duidelijk ook. We hadden jullie graag filmbeelden willen laten zien, Maar aangezien Judeska ons dan zou opzoeken, leek het ons beter om dit niet te doen!