Jong talent doet Spring Awakening eer aan

Jong talent doet Spring Awakening eer aan

Recensie: Jessica Uijttewaal

Het DeLaMar-theater in Amsterdam mocht afgelopen maandag, 28 februari, het premièrepubliek ontvangen voor de musical Spring Awakening van OpusOne. Wat zal het voor de cast fijn geweest zijn om te mogen spelen voor een volle zaal.

Het verhaal van Spring Awakening draait om jongeren die hun eigen ontwikkeling en lichaam aan het ontdekken zijn, terwijl de wereld eromheen ze vooral probeert hierin te beperken, met alle gevolgen van dien. De jonge cast heeft een flinke uitdaging om de verschillende emoties die dit met zich meebrengt over te brengen op het publiek en dat doen ze fantastisch. Hierbij krijgen ze extra ondersteuning van de mooie nummers die deze musical bevat. In de eerste akte waren de zenuwen nog wel af en toe hoorbaar in de stemmen, maar in de tweede akte was dat weg. Alsof er toch een beetje premièredruk van de schouders was gevallen in de pauze.

Luuk Haaze zien we als een rebelse, maar toch ook kwetsbare Melchior Gabor. Hij heeft de rol zich echt eigen gemaakt en weet meerdere kanten te laten zien van zijn personage. De chemie met zijn tegenspelers is mooi om te zien. Zo vormt hij samen met Appolonia van den Brand, als Wendla Bergmann, een geloofwaardig koppel, die samen hun seksualiteit ontdekken. Persoonlijk vond ik het fijn om te zien dat deze Wendla het meer in eigen hand hield en het niet tegen haar zin was. Ook zij is bezig met zichzelf ontdekken en het overkomt haar niet zomaar. Juul van de Laar als Moritz Stiefel laat zien dat hij op zijn plek is in deze rol. De energie spat er vanaf, maar op de momenten dat het nodig is, is zijn kwetsbaarheid ook goed zichtbaar. Met daarbij een fijne stem, die ook stand houdt wanneer hij op energieniveau flink uitpakt, een mooie belofte voor de toekomst.

De verschillende volwassen rollen worden gespeeld door Wil van der Meer en Marisa van Eyle. Ze wisselden van de ene naar de andere rol zonder enige moeite. Het was voor het publiek ook direct duidelijk in welke rol ze zaten, ondanks de minimale aanpassing van het kostuum. Twee fantastische acteurs die de jonge acteurs goed aanvulden. Wat betreft acteerwerk is er sowieso een compliment te geven aan de gehele cast. Enige minpuntje, voor mij, waren de kinderlijke stemmen van de meisjes. Zonder het aanzetten van dit kinderlijke in de stem, was ook zeker overgekomen dat we te maken hebben met onschuldige, jonge meiden die nog veel moeten ontdekken. Verder werd er door iedereen erg goed gespeeld.

Net als in de oorspronkelijke versie wordt er regelmatig gezongen door handheldmicrofoons. Op sommige momenten is dit een mooie manier om het nummer even wat meer naar voren te halen in het verhaal, maar op veel momenten heb ik het vooral als afleidend ervaren. Het gedoe met steeds die microfoons uit zakken tevoorschijn halen, is onrustig om naar te kijken. Ook het geluid was daardoor regelmatig te laat open en soms waren daardoor de eerste woorden van een personage niet te horen. Niet direct ernstig voor het verhaal, maar vooral onrustig en het haalt je toch wat uit de concentratie. De muzikale begeleiding door de live-band on stage was overigens erg fijn.

De gehele cast bestaat uit jong talent, nog studerend of recent afgestudeerd. Ze laten zien dat we ons voorlopig geen zorgen hoeven te maken over de kwaliteit op het Nederlandse theaterpodium Spring Awakening is nog tot en met zondag 13 maart te zien in het DeLaMar theater in Amsterdam. Meer informatie over der voorstelling en tickets vindt u op https://opusone.nl/spring-awakening/

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.