Recensie en foto’s: Mieke van der Raay
In de Leidse Schouwburg was op 24 april de première van ‘In de lift’ van Theaterbolwerk PUNCH.
Stichting Theaterbolwerk Punch biedt talentvolle toneelschrijvers een hoogwaardige, professionele ontwikkel- en productieomgeving én een podium voor hun theaterteksten. Door met een artistiek team te werken dat zijn sporen binnen de Nederlandse theaterwereld ruimschoots heeft verdiend, faciliteert PUNCH voor nieuwe toneelschrijvers de toegang tot het gevestigde theaternetwerk. Geen enkel ander schrijvers initiatief biedt toneelschrijvers daadwerkelijke productie als eindproduct. PUNCH springt in dit gat. PUNCH helpt stukken die anders op de planken blijven aan een podium. Het uiteindelijke einddoel van PUNCH is: ‘Van de planken op de planken!’
Als de voorstelling begint zien we twee personen in een open stelling staan, wat een lift moet voorstellen. De ene persoon is Frederiek, briljant gespeeld door Rian Gerritsen. Zij is een ambitieuze zakenvrouw die letterlijk en figuurlijk de top wil halen. De ander is Hayyan, een gevluchte Syrische man met heel wat problemen. Beide hebben haast om ergens te komen, maar plots staat de lift stil. Wat nu? Eerst blijven ze redelijk kalm. Zo lang kan dit toch niet duren? Maar gaandeweg wordt duidelijk dat ze hier nog wel even vastzitten. Moeizaam komt er een gesprek op gang. Kunnen ze wel op elkaar vertrouwen? Hebben ze wel iets gemeen? Waarom mag niemand weten dat Hayyan ook in de lift zit? Naarmate het verhaal verloopt zie je hoe ze ondanks vele verschillen, toch wel overeenkomsten hebben. Beide willen ze alles doen voor hun geliefde. In Frederiek haar geval, zorgen dat ze die felbegeerde bonus krijgt zodat ze haar zoon een beter leven kan geven. Hayyan heeft zo zijn eigen redenen om heel erg nodig uit de lift te moeten…
De voorstelling houdt je een spiegel voor. Waarom hebben we zo snel vooroordelen over een ander onbekend persoon? Het is een voorstelling die diverse maatschappelijke thema’s bespreekbaar maakt. Maar niet op een wijzende manier, er zit ook humor in. Dit mede door Sylvia Poorta, je ziet haar niet, maar hoort haar als de persoon achter de noodknop in de lift. Zij is dolkomisch en geeft de voorstelling een humoristische invalshoek.
De gesprekken tussen Frederiek en Hayyan zitten vol geniale woordspelingen die je versteld doen laten staan. Er zitten vele emotionele lagen in het verhaal en de spanningsboog samen met de humor is precies goed afgestemd op elkaar. Schrijfster Annemarie Wisse heeft de personages een eigen identiteit gegeven die we allemaal wel kunnen herkennen. Je voelt je vanaf het begin gelijk aangetrokken tot Frederiek of Hayyan. Dat is de kracht van een goed geschreven stuk.
Tekst: Annemarie Wisse
Regie: Rogier in ’t Hout
Cast: Rian Gerristsen, Yazan Al Hakim en Sylvia Poorta