IJzingwekkend: Titanic

IJzingwekkend: Titanic

Recensie en foto’s: Marielle Hoexum

In de Kunstlinie in Almere ging op zondag 21 november ‘Titanic de musical’ van De Graaf & Cornelissen Entertainment in première. Het verhaal, dat draait om het schip zelf, heeft vele passagiers aan boord. Zij vertellen het verhaal van de Titanic. In het begin van de show worden zij tijdens het inschepen op creatieve wijze allemaal voorgesteld, waarna op fragmentarische wijze hun verhalen zich openbaren voor het publiek. De personages zijn enorm verschillend. Een opvallend karakter was kapitein Edward Smith, vertolkt door Richard Spijkers, die op zijn laatste reis graag iets moois wil doen, maar daardoor misschien net te weinig naar zijn kapiteinshart luistert. De rol van dit gezaghebbende persoon wordt in spel en zang fantastisch neergezet. Ook Dennis Willekens viel op in zijn rol als Henry Etches, butler van de eerste klasse passagiers. Zijn spel zet zich zelfs in de kleinste details voort en zo komt alles wat hij doet heel goed over. Op de zang is bij de hele cast niets aan te merken. Vooral de nummers waarin een groot deel van de cast en het ensemble samen zingen, zijn enorm krachtig en maken dat het verhaal, dat zij overbrengen, je diep raakt. De opbouw en het tempo richting de pauze zijn top. In de tweede helft is de opbouw en het tempo net iets minder krachtig, maar dit doet geen moment afbreuk aan het prachtige verhaal dat indringend en soms ijzingwekkend prachtig wordt overgebracht.

Deze geweldige cast kan het echter niet alleen. Een mooi geschenk van deze voorstelling is dat de muziek live gespeeld wordt. En hoe! Ook het licht en geluid claimen een onderscheidende rol. Het licht maakt dat je altijd weet welk verhaal je volgt. De geluidseffecten geven kracht en ondersteuning en zijn goed gebalanceerd ingezet. Tot slot kan de cast niet zonder het mooie en zeer efficiënt te gebruiken decor. De trap, die centraal staat en de hele breedte van het podium inneemt, is eigenlijk zó goed te verstellen dat het letterlijk de lagen van de samenleving in de tijd van de Titanic kan tonen.

Na deze droomstart in het theater reist Titanic de musical door heel Nederland. Wil jij het zien? Kijk dan snel op https://www.degraafencornelissen.nl/production/titanicdemusical/