Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Zondagmiddag was de première van Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht in de schouwburg van Amstelveen.

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht laat je de wereld zien door de ogen van iemand die met autisme leeft en daardoor alledaagse dingen soms als onbegrijpelijk ervaart. Tegelijk levert dat ook een volstrekt originele kijk op de wereld om ons heen op.

We maken kennis met Christopher Boone, een 15-jarige jongen die met een vorm van autisme leeft. Christopher houdt van wiskunde, lijstjes, en patronen en hij spreekt altijd de waarheid. Van mensen begrijpt hij dan weer niet zo veel. Als Christopher de dode hond van zijn buurvrouw in de tuin aantreft en hij verdacht wordt van moord gaat hij op onderzoek uit om de dader te achterhalen. Tijdens zijn zoektocht komt Christopher achter onverwachte waarheden die zijn wereld op zijn kop zetten.

De roman The curious incident of the dog in the nighttime van Mark Haddon was meteen bij verschijning in 2003 alom geliefd. Sindsdien zijn er wereldwijd 5,5 miljoen exemplaren verkocht en won het boek diverse literaire prijzen. In 2012 volgde een eveneens zeer succesvolle toneelbewerking door The National Theatre in Londen, die 7 Oliver Awards won en inmiddels over de hele wereld te zien is. Op Broadway sleepte de voorstelling diverse prijzen in de wacht, waaronder 5 Tony Awards.

Dit is de eerste keer dat The curious incident of the dog in the nighttime in een Nederlandse vertaling te zien is. Deze productie van de Theateralliantie zal geregisseerd worden door Pieter Kramer, met Mattias van de Vijver in de rol van Christopher.

Ik, en ik denk iedereen, herkent in meer of mindere mate wel iets van wat of hoe Christopher doet of reageert. In sommige dingen kun je dat nog duidelijker zien. Om een paar voorbeelden te noemen: de beschrijving van het sterrenstelsel, het alles zien van bijvoorbeeld koeien in een weiland, het wiskundige vraagstuk, of de opdracht voor het wiskunde-examen. In al deze voorbeelden komen eigenschappen van Christophers aan autisme verwante stoornis naar voren. Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht geeft ons een boeiende kijk op de wereld door de ogen van een autistische jongen. Doordat we het verhaal zien vanuit Christopher zelf, krijgt zijn gedrag een eigen logica. Voor Christopher moet alles een logische verklaring hebben. Hij zet de kijker dan ook voortdurend aan het denken.

Het in eerste instantie rustige decor, verandert vele malen, soms met extra wanden, soms met meubelen, of beelden op grote LED-schermen. Dat laatste was soms net iets over de top, net iets te druk. Het spel van Mattias van de Vijver is echt subliem, zo geloofwaardig. Je hebt medelijden met hem, vindt hem dan weer stoer, maar bovenal kan je niet anders dan van hem houden. De grapjes die hij maakt zijn subtiel en hier hoor je zijn Vlaamse accent nog net iets beter. Claire Bender, die de juf speelt, is lieftallig, begrijpt Christopher heel goed, en er is duidelijk een klik met Mattias. Mark Kraan, die de vader van Christopher speelt, heeft een best wel zware rol en weet deze rol met verve te spelen. Je kan/mag deze rol namelijk niet overdreven neerzetten, maar heeft zich duidelijk goed in de rol ingeleefd.

Al met al heb ik heel de voorstelling op het puntje van mijn stoel gezeten, na afloop was ik echt even beduusd, moest even alles laten bezinken. Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht is een fantastisch verhaal dat je doet verwonderen, je aan het denken zet en je nog lang bij zult blijven.

Voor meer informatie: https://theateralliantie.nl

Cast:

Mattias van de Vijver – Christopher