Het meisje met het rode haar, een adembenemend en waargebeurd verhaal.

Recensie: Mieke van der Raay

2015, precies zeventig jaar nadat Hannie Schaft gefusilleerd is, brengt Dommelgraaf & Cornelissen Entertainment “Het meisje met het rode haar” naar het theater.

Zij vonden dat dit verhaal het verdiende om opnieuw verteld te worden, omdat Hannie Schaft het symbool is van verzet tegen onrecht.

Hannie Schaft was een gewone vrouw uit Haarlem, eind jaren dertig. In deze plaats vond dan ook heel toepasselijk de première plaats. Zij stopte met haar studie aan de universiteit, om actief deel te gaan nemen in het gewapend verzet. Alwaar zij nauw samen is gaan werken met Hugo, een heldhaftige verzetsstrijder. Hiervoor moest zij uiteindelijk een zware prijs betalen, zij kon haar familie en vrienden niet meer zien en drie weken voor de bevrijding stierf zij voor haar geloof in vrijheid en de overtuiging om vrij te kunnen leven.

Dommelgraaf & Cornelissen heeft de juiste snaar weten te raken met deze voorstelling. Alles klopt, de acteurs, het decor, de muziek, alles is één geheel.

De musical begint bij het einde van het leven van Hannie, als ze op een bankje zit, moe gestreden en gebroken. Roos van Erkel speelt niet zomaar de rol van Hannie Schaft, ze ís Hannie, een vechter, een gewoon meisje, alles heel geloofwaardig en vooral authentiek.

Jim Bakkum als Hugo, de beschermer van Hannie, is heel echt, ze zijn samen één. Hun stemmen passen perfect bij elkaar, af en toe kippenvel, zo emotioneel en gevoelig gezongen.

De moeder, gespeeld door Joke de Kruijf, is heel integer en heeft een heerlijke zangstem om naar te luisteren, de vader, gespeeld door Sjoerd Pleijsier, is heel ontroerend. Beiden spelen zij meerdere rollen, maar deze zijn duidelijk heel verschillend, en totaal niet verwarrend in het stuk, dit door diverse pruik- en kleding wissels.

Sanne Bosman mag twee rollen voor haar rekening nemen, namelijk de vriendin van Hanna, Judith, en we zien haar als Tinka, een andere verzet strijdster. Beide rollen speelt ze heel overtuigend en geloofwaardig.

Het ensemble is zeker geen opvulling, maar speelt een erg belangrijke rol in het geheel.

De musical geeft een duidelijk beeld van Hannie Schaft, van wie ze was, waar ze voor stond en waar ze wel of niet in geloofde en dat zij totaal niet bang was om dat te tonen. Met een bijna oneindige kracht en moed.

Voor meer informatie: http://www.dommelgraafencornelissen.nl/

hart heelhart heelhart heelhart heelhart half

This Post Has One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.