Hamlet; Bloed wraak is van alle tijden

Hamlet; Bloed wraak is van alle tijden

In Theaterbroedplaats De Sloot in Amsterdam was afgelopen zaterdagavond de première van Hamlet van De Toneelmakerij in samenwerking met Theater De Krakeling en Meervaart.

De Toneelmakerij presenteert in samenwerking met Theater De Krakeling en Meervaart Shakespeares klassieker Hamlet. Naar het zogenaamde Nieuw-West XL anno 2023, een klein Dubai aan de Sloterplas. Waar de opwinding van het grote geld tastbaar is, status wordt afgemeten aan het aantal volgers op Instagram, waar de bouwputten steeds dieper worden en de penthouses steeds hoger.
Schrijver Abdelkader Benali maakt een genadeloze bewerking van Hamlet, over een wereld waar vriendschappen onder druk komen te staan, het sociale vangnet is opgerold en iedereen in een vrije val verkeert. Niets lijkt meer vanzelfsprekend. Oude waarden zijn ingeruild voor het snelle succes. Bezit prevaleert boven identiteit. Nep boven echt. Of anders gezegd: Fake it till you make it. Wie hier niet aan mee kan doen, verdwijnt uit het straatbeeld.
In deze wereld op drift keert rich kid Hamlet terug naar huis, als zijn vader onder verdachte omstandigheden verdwenen is. Dood? Vermoord? Ondergedoken? Geholpen door zijn vrienden komt Hamlet achter de verblijfplaats van zijn vader. En zweert wraak. Zit er in hem een killer? Of niet? Hoe blijft Hamlet trouw aan zichzelf? En welke prijs betaalt hij hiervoor?

Al bij binnenkomst in de zaal zie je een acteur op het podium heen en weer lopen, in een simpel decor. Twee doeken gespannen op metalen stellingen, dat is alles wat ze nodig hebben. Het is een heel apart theater, je krijgt bij binnenkomst rubberen kussentjes om op te zitten, daar er geen stoelen zijn maar houten banken. Ik moet wel vermelden dat het, ondanks de kussentjes, niet echt comfortabel zat en dan duurt de voorstelling voor je gevoel heel lang.

Ik heb inmiddels al talloze bewerkingen van Hamlet gezien, dus was ik erg benieuwd of deze bewerking me nog kon verrassen en dat kon het zeker. Het is een eigentijdse interpretatie van het welbekende verhaal. Uiteraard gaat bijna iedereen dood, zoals in het originele verhaal. Maar de verschillende twists en plots waren heel ingenieus in elkaar verweven. Het was toch best wel spannend, ook al weet je hoe het eindigt. Het is een voorstelling met een rauw randje, met genoeg spanning en geïnspireerd op de actualiteit. Er waren enkele verwijzingen naar dingen die recent in het nieuws waren, zoals je vast plakken met seconde lijm om je standpunt duidelijk te maken.

Er zijn acht acteurs die elkaar goed aanvoelen, er gingen hier en daar wat dingen fout en er werden zinnen omgedraaid, maar dit zal niet iedereen opgemerkt hebben, want de spelers wisten dit feilloos op te lossen.

Ik heb genoten van deze versie van Hamlet, maar ik had toch af en toe het gevoel dat deze voorstelling net iets beter tot zijn recht zou komen in een gewoon theater. Nu had je af en toe het gevoel dat de spelers zich maar moesten redden met de middelen die daar in de zaal voorhanden was. En dat verdienen ze zeker niet, ze speelden duidelijk met passie voor het verhaal.

Makers en spelers
tekst: Abdelkader Benali, William Shakespeare
regie: Paul Knieriem