Groot succes voor Nederlandse hofopera’s in het Franse Theater Den Haag 1751-1793 op zondag 13 mei in Diligentia

Groot succes voor Nederlandse hofopera’s in het Franse Theater Den Haag 1751-1793 op zondag 13 mei in Diligentia

De Gala Matinee van zondag 13 mei rondomNederlandse hofopera’s in het Franse Theater Den Haag 1751-1793 is door het publiek met bijzonder enthousiasme ontvangen. Organisator René Seghers van 401NederlandseOperas: ‘Door een onverwacht grote toeloop van publiek ontstonden bij de kassa gedurende korte tijdtaferelen die we vroeger zagen bij The Beatles en tegenwoordig op Schiphol. Het was even improviseren om voor iedereen een plaats te vinden, maar daarna werden de vele aria’s, duetten, ensembles en koorstukken die prinses Carolina en Willem V ooit ook zelf zongen en speelden door een afgeladen Diligentia met warm applaus ontvangen.’

 

Inclusief het wervelende voorprogramma van Peter le Febers Muziekacademie Den Haag (met sopranen Esmée van Nieuwenhuijzen en Gina de Jong) was het publiek in de afgeladen zaal drie uur lang getuige van de ene na de andere muzikale relevatie. Allerhande melodieën die we van o.a. Mozart kennen kwamen voorbij in versies van lang voor Mozart ze componeerde. Hij bleek als negenjarige in Den Haag niet alleen het nodige van Zingoni te hebben geleerd, maar hier ook zijn allereerste opera-schets te hebben gecomponeerd, Artaserse! Componist en vrijmetselaar Colizzi bleek niet voor niets voor te komen in Hummels Greatest Hits of French Opera albums uit die tijd. Meissners L’heureux révolutionbevatte enkele geniale aria’s. 

Het was een tombola van missing links in het muzikale beeld van de tweede helft van de 18eeeuw. Seghers: ‘Die periode stond helemaal niet in het teken van Händel, Rameau en later Haydn, Beethoven of Mozart. In de tweede helft van de 18eeeuw was Rousseau’s Le devin du villagede beroemdste opera en André Grétry de beroemdste componist. Dat was niet alleen de muzikale context aan het Haagse Franse theater van die tijd maar ook de muzikale wereld waaraan Mozart zich spiegelde. Het zwarte gat tussen Händel en Mozart is met dit recital eindelijk uitgevuld. Om het concert een eigen leven te geven wordt momenteel een cd-release van de productie voorbereid.’

 

Solisten van wereldklasse
De overweldigende ontvangst gold niet alleen de sprankelende muziek, maar zeker ook de solisten die deze volstrekt vergeten, herontdekte partituren met ongekende passie tot leven wekten. Mezzosopraan Barbara Kozelj en coloratuursopraan Elise Caluweaerts stuwden elkaar naar grootse hoogten en hadden zichtbaar plezier in het verkennen van grenzen. Tenor Marcel Reijans klonk alsof Colizzi, Zingoni, Just, Van Swieten & co al deze larmoyante tenorschlagers van weleer voor hem hadden geschreven. In het fascinerende vrijmetselaarswerk Le nôces de Vénusspatte het plezier van het optreden van bariton Hans de Vries af. Albert-jan Roelofs spoorde vanaf het klavecimbel zijn kamerensemble steeds tot het uiterste aan. Seghers even speelse als rake toelichtingen tussen de blokken door werden met zoveel gelach ontvangen, dat een soloprogramma in het cabarettheater dat Diligetnia tegenwoordig tot de mogelijkheden lijkt te behoren. Nadat hij bij het aankondigen van de pauze vertelde dat niet Barry Hay de rock & rol in Den Haag heeft uitgevonden maar Colizzi barstte de zaal in lachen uit. Waarna Hans de Vies als surprise pauze-act een aria uit Colizzi’s Les dieux au villagein een arrangement voor elektrische gitaar en accordeon ten beste gaf vanaf het balkon in de foyer! Het bewijs was geleverd: niet Barry Hay maar Johann Kauchlitz Colizzi bleek in in 1778 de rock & roll te hebben uitgevonden!

 

Meer over 401NederlandseOperas

http://www.401nederlandseoperas.nl/nl/haagse-hofopera.html

FOTO: © 401NederlandseOperas A. Donner

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.