Recensie: Mieke van der Raay
Afgelopen maandag 10 februari, ging in de Goudse schouwburg Goodbye Norma Jeane van de Theater BV. in première.
Marilyn Monroe had een turbulent leven waar veel mensen dan wel of geen mening over hadden. Ze was een vrouw die tot de verbeelding sprak. Onder verdachte omstandigheden stierf ze veel te jong op 5 augustus 1962. In deze theaterversie zien we een alternatief verhaal. Hier leeft en woont Marilyn (Ellen Pieters) in een klein dorp ergens in England. Ze werkt in de plaatselijke Bibliotheek en zingt in een koor. Heel anoniem als Jane Edwards kan ze doen en laten wat ze wil, zonder dat de pers in de bosjes op de loer ligt. Op een dag staat de jonge ambitieuze journalist Henri Mortenson ( Soy Kroon) voor de deur, die haar geheim ontdekte en weet dat zij Marilyn is. Samen gaan ze terug in de tijd en vertelt ze beetje bij beetje haar kant van het verhaal van haar leven, haar liefdesleven en haar zogenaamde dood. De jonge Marilyn wordt gespeeld door Brigitte Heitzer.
Hoewel bestaande uit maar drie acteurs, is het een topcast. Ellen Pieters, Brigitte Heitzer en Soy Kroon spelen de sterren van de hemel. Ellen en Soy vertolken meerdere rollen. Door spoedverkledingen – of alleen met het op- of afzetten van een bril – veranderen ze binnen luttele seconden in een andere personage. Soy zingt heel zuiver en speelt heel naturel. Hij kan in deze rol duidelijk laten zien wat een supertalent hij is. Hij staat zijn mannetje tussen de gerenommeerde dames. Ellen en Brigitte zijn de vedettes van de voorstelling. Brigitte is al Marilyn, fragiel en weet op ultieme wijze Marilyn te portretteren. Niet te overdreven, maar precies zoals je Marilyn in je gedachten hebt. Ellen als Jane is gewoon subliem, elke beweging klopt, ze is gewoon fenomenaal.
Goodbye, Norma Jeane is een musical op kamerformaat – niet uit (financiële) noodzaak, maar uit artistieke overweging. Die intieme vorm past de voorstelling; door het klein te houden verdwijnt de afstand tot de personages en hun verhaal. Het decor van Joris van Veldhoven vormt één tableau dat ruimte biedt aan een paar locaties en een driekoppige band.
Ook muzikaal gezien is Goodbye, Norma Jeane rijk in haar minimalisme, met een combo bestaande uit een cellist, pianist en trompettist/accordeonist/klokkenspeler. Het doet eer aan de muziek van Sam Verhoeven, die is soms romantisch, soms grillig, maar altijd in het aangename van luistermuziek is.
Het script van Allard Blom laat nog genoeg aan de verbeelding over, weet je te raken en geeft het verhaal een gevoel.
Deze musical bewijst maar weer eens dat musicals niet groot en bombastisch moeten zijn en dat er zelfs een intieme sfeer gecreëerd kan worden. Met een mooi verhaal en met maar drie fenomenale acteurs