GLUUR; gluren bij de buren kan best spannend zijn.

Recensie: Mieke van der Raay

GLUUR Live is een voyeuristische theaterbeleving, waarin je tussen de gordijnen door bij de buren naar binnen gluurt. Heb je je ooit wel eens afgevraagd wat zich daadwerkelijk afspeelt bij de buren? Wat er gebeurd wanneer je vreemde en rare geluiden hoort of geschuifel met de meubels? Wat zou het eens leuk zijn als je stiekem mee zou mogen kijken. Misschien kom je wel dingen te weten die je eigenlijk niet had willen weten… of juist wel. Het klinkt sowieso spannend.

Zondagavond 7 februari, lekker op mijn eigen bank theater kijken, het is en blijft een aparte ervaring. Je mist toch de sfeer van het theater. Vanavond kijk ik naar GLUUR Live! een concept bedacht door Annemieke Elstak in maart 2020. De plotselinge intrede van de coronacrisis en de vele gevolgen van de daaruit voortvloeiende maatregelen zetten haar aan het denken: “Hoe veel mensen zitten er nu noodgedwongen thuis? Wat doen zij nu? Wat gebeurt er binnen in al die huizen?” Zo ontstond het idee om een voorstelling te produceren, waarbij het publiek continu het gevoel heeft stiekem naar de gebeurtenissen te gluren. De huishoudens moesten zo verschillend mogelijk zijn om een compleet en dynamisch beeld te geven en de afzonderlijke scènes moesten zich van elkaar onderscheiden in sfeer, beeld en setting. Doordat de voorstelling verschillende thema’s bevat als eenzaamheid, familie en verlangen spreekt deze een breed publiek aan.

GLUUR Live! bevat drie totaal verschillende scenes, die uiteindelijk samenkomen met een spannende en tegelijkertijd leuke twist. We kijken binnen bij drie huishoudens ergens in Rotterdam en maken mee hoe zij Oud en Nieuw vieren.

In de eerste woonkamer maken we kennis met Loes (Mylène d’Anjou), een rasechte Rotterdamse dame die door een ongeval haar knie geblesseerd heeft. Hierdoor heeft ze hulp nodig van thuiszorg, maar deze keer kan haar vaste vrouwelijke hulp niet komen helpen. Thuiszorg heeft een andere, mannelijke vervanger (Aron Elstak) gestuurd. De twee moeten duidelijk aan elkaar wennen. Loes zegt wat ze denkt, het type ‘geen blad voor de mond’. Jonathan probeert professioneel te blijven, wat hilarisch en aandoenlijk tegelijkertijd is. De klik tussen de twee spelers is buitengewoon en je voelt de genegenheid tussen hen, zelfs vanachter je beeldscherm, goed aan.

In de tweede woonkamer, waar we mee kunnen kijken, is het van een totaal andere orde. Jessie (Annemieke Elstak) en Thomas (Ferry Spigt) hebben heftige seks, ze hebben geen relatie. Het is gewoon vrijblijvende seks, geen gevoelens, tenminste… Het is een ingewikkelde situatie, want Thomas heeft een relatie met Robin (Derk Oudshoorn) de broer van Jessie. Wanneer Robin eerder thuis komt dan verwacht, neemt het verhaal een totaal andere wending. Je kunt niet anders dan geboeid naar je scherm blijven kijken om maar niets te hoeven missen. Zo intens, zo heftig, je voelt gewoon de spanning en de pijn van de personages.

Net als in het theater is er een pauze ingelast. Deze kwam precies op het goede moment, zodat je even kon laten bezinken wat er net te zien was.

In de laatste scène kijken we niet in een woonkamer, maar in een tuin. Yvon (Daniëlle Meijboom) en Frank (Bas Moser) hebben een winterbarbecue georganiseerd. Ze hebben drie kinderen Maud (Jill Zonnenberg), Stijn (Finette Mitgenberg) en Suzy (Zara Vatres). Yvon is een redelijk neurotische vrouw die alles tot in de puntjes geregeld wil hebben. Helaas werken haar man en haar dochter hier niet aan mee. Haar man zit meer op zijn telefoon te kijken dan te doen wat zijn vrouw wil. Dochter Maud is ontzettend aan het puberen en wil alles behalve wat haar moeder wil. Oma Bep (Anneke Klerks) en nichtje Britt (Femke van Rijsbergen) komen ook nog Oud en Nieuw bij de familie vieren. De chaos die nu ontstaat is gewoon ontzettend grappig. Je weet niet waar je moet kijken, alles gaat in rap tempo aan je voorbij. Je kunt niet anders dan medelijden hebben met sommige karakters. Hier komen dan ook de drie verhalen samen. Hoe dat gebeurt, kan je zelf bekijken.

Helaas liep bij mij de stream hier en daar vast en hadden ze last van microfoons die af en toe uitvielen, maar al met al een super mooie voorstelling via livestream. Alles was goed in elkaar gezet met voldoende spanning en humor. Verder wordt er subliem gespeeld door de acteurs. Ik heb gelachen, spanning gevoeld en kon niet anders dan geboeid blijven kijken.

Tg Mangrove heeft met deze online voorstelling een stukje echt vakmanschap gecreëerd. Dit was voor Tg Mangrove een afscheidsvoorstelling. Vanaf maart zullen zij verder gaan onder de naam Tg De Klassiekers.
Gluur Live! is nog tot en met 14 februari te zien.
Voor kaarten klik hier.

CREDITS EN INFORMATIESPEELDATA
Vrijdag 12 februari 2021
Zaterdag13 februari 2021
Zondag 14 februari 2021

CREATIVES
Concept: Annemieke Elstak
Tekst: Michelle van Daalhoff
Regie scène 1 (Loes en Jonathan) en scène 3 (Tuinfeest): Annemieke Elstak
Regie scène 2 (Jessie, Thomas en Robin): Michelle van Daalhoff

Lichtontwerp: Vincent Andriessen
Decorbouw: Omar Elstak
Kostuum-en stylingadvies: Ellen van Os

CAST
Loes: Mylène d’Anjou
Jonathan: Aron Elstak
Jessie: Annemieke Elstak
Thomas: Ferry Spigt
Robin: Derk Oudshoorn
Yvon: Daniëlle Meijboom
Frank: Bas Moser
Bep: Anneke Klerks

STAGIAIR-ACTEURS
Maud: Jill Zonnenberg
Britt: Femke van Rijsbergen

KINDACTEURS
Stijn: Finette Mitgenberg
Suzy: Zara Vatres

CREW
Productieleiding: Gioya van Rees
Techniek: Vincent Andriessen
Livestreaming: Arno Baretta (Baretta Media)
Lopende camera: Omar Elstak
Camera: Katalin Vos
Fotografie en Art Design: Katalin Vos
Stagiair techniek: Kristy Schottink

FOTO’S: ©Katalin Vos

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.