Ganesha een prachtig en ontroerend verhaal

Ganesha een prachtig en ontroerend verhaal

Recensie: Mieke van der Raay foto’s: Stephan Markus

In de Gelderlandfabriek in Culemborg mocht ik maandag 26 juni de musical Ganesha zien.
Ganesha was 20 jaar geleden voor het laatst te zien in Nederland. In België was deze voorstelling recent nog een grote hit. Het Vlaamse publiek kon er geen genoeg van krijgen.

Met Ganesha bewijst stichting theater dat je niet altijd een grote cast nodig hebt  om een mooie musical op de planken te zetten. In de theaterzaal van de Gelderlandfabriek wordt het publiek meegenomen op een reis met Margreet en Karin door het magische India. De ontdekkingsreis naar de Taj Mahal blijkt vooral ook een ontdekkingsreis naar zichzelf, naar hun verleden en naar elkaar te worden. Zoals een medereiziger hen al waarschuwde: “Pas op! In India kom je jezelf tegen.”

Het is het verhaal van de twee vriendinnen Karin en Margreet die besluiten om nu eens niet naar het gebruikelijke Spanje op vakantie te gaan, maar om iets meer van de wereld te zien.
Ze laten hun beide echtgenoten thuis en besluiten om samen twee weken door India te reizen. Het verhaal start op de luchthaven waar de twee dames zich door de paspoortcontrole moeten worstelen. Wanneer dat niet echt verloopt zoals gepland, start het eerste gekibbel tussen de dames. Margreet is gebonden aan regeltjes, is een doemdenker, heeft behoefte aan controle en structuur. Karin is eerder het alternatieve type dat openstaat voor nieuwe impulsen en zoekt naar een beetje avontuur en spiritualiteit. Wat de één adembenemend vindt, is voor de ander gruwelijk. Dit zorgt geregeld voor onenigheid tussen Margreet en Karin. Al snel blijkt dat beide vrouwen naast hun gewone bagage ook heel wat emotionele bagage met zich meedragen. Het land waarvan gezegd wordt dat je daar vooral jezelf tegenkomt, overvalt de dames dan ook. Samen met hen wordt de kijker met hun problemen uit een onverwerkt verleden geconfronteerd. De vriendinnen beleven een reis langs herinneringen, angsten, geheimen en gevoelens. Ze worden zonder dat ze dat zelf doorhebben daarin begeleid door Ganesha, de Indiase God van de reizigers. Hij staat bekend als de Hindoegod van succes en vernietiger van alle kwaad en obstakels. Hij ziet de twee, biedt hulp, geeft commentaar, biedt inzichten, confronteert, choqueert, troost en heeft lief. In alles wat ze ondernemen weten ze zich gesteund door dit personage, dat steeds in een andere hoedanigheid in het verhaal opduikt. Deze God vernietigt immers alle obstakels en staat voor een nieuw begin waarvoor ook de vriendinnen staan. De twee vriendinnen voltooien de reis door India uiteindelijk bij de Taj Mahal. “Wat kan men zeggen bij het zien van zoveel schoonheid”

Ganesha schuwt de moeilijke thema’s niet: verlies, ziekte, twijfel, schaamte, spijt, homofobie, dood, … maar slaagt erin om niet te moraliseren of te deprimeren. Allard Blom heeft voldoende humor in taal en herkenbare situaties in deze voorstelling gestoken om dit uit te balanceren. Als toeschouwer word je mee in het avontuur gezogen en ga je mee op stap met Margreet en Karin. Deze twee vrouwen zijn duidelijk verschillend, maar absoluut geen karikaturen. Marleen van der Loo en Maaike Widdershoven zetten hier twee heel herkenbare en realistische personages op het toneel. Alleen in de typisch Indiase personages wordt even gebruik gemaakt van stereotypen om de situatiehumor te versterken en dat werkt perfect.

De cast voor deze voorstelling bestaat maar uit vier personen: Marleen van der Loo en Maaike Widdershoven vertolken de rollen van Margreet en Karin,  Jeroen Pfaff speelt de rol van Ganesha en Alexander Boone neemt de overige rollen voor zijn rekening. Waar elk van deze acteurs afzonderlijk al over een mooie stem bezit, passen hun stemmen ook nog eens wondermooi samen. Ze hebben ook geen druk of groot decor nodig, alles klopt aan deze voorstelling.

Ik heb gelachen en gehuild, heb bijna heel de voorstelling op het puntje van mijn stoel zitten kijken. Wel had ik na de voorstelling even nodig om alles te laten bezinken. Ik kon maar tot 1 conclusie komen: ik heb naar iets fenomenaals zitten kijken.

De voorstelling was te zien van 22 tot en met 26 juni exclusief in De Gelderlandfabriek in Culemborg. Dat is echt heel jammer, wat mij betreft zou iedereen door het hele land deze voorstelling moeten kunnen gaan zien.

Margreet: Maaike Widdershoven
Karin: Marleen van der Loo
Ganesha: Jeroen Phaff
De andere man: Alexander Boone

Regie: Marleen van der Loo
Muzikale leiding Richard Fitzhugh
Visuals en techniek Tim van Tooren
Regie-assistent Leon van Uden
Decor en kostuums Ashley Reulink
Uitvoerend producent Jacqueline van den Berk
Origineel script Terrence McNally 
Nederlands script Allard Blom
Componist Rhody Matthijs

Share

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.