Fun Home; een indrukwekkende, meeslepende avond met de familie Blechdel

Dit jaar bestaat de zomerprogrammering van ITA uit de musical Fun Home van Opus One en het toneelstuk Small Town Boy van Toneelgroep Oostpool. Beide producties zijn tot stand gekomen in samenwerking met ITA en zijn onderdeel van het culturele programma van Pride Amsterdam. Eerder in de week ging Small Town Boy al in première, afgelopen donderdag was het de beurt aan Fun Home.

Fun Home is gebaseerd op het de gelijknamige graphic novel van Alison Bechdel. Het vertelt haar eigen verhaal en draait met name om haar relatie met haar vader. Onverwacht blijken ze meer gemeen te hebben dan ze in eerste instantie dacht.
Het verhaal speelt zich af in het heden, maar heeft flashbacks naar haar kinder- en studententijd. Zo zien we Alison in drie levensfases en dus ook drie actrices die de rol van Alison vertolken. De flashbacks zijn perfect getimed en het heden en verleden gaan naadloos in elkaar over.
Bij aanvang zien we iemand over het toneel gaan, het duurt even voor het besef er is dat het Renée van Wegberg is. Haar lange lokken zijn compleet weggewerkt en met een korte coupe en een bril is ze bijna onherkenbaar. Hoewel, onherkenbaar als zichzelf, maar volledig lijkend op Alison Bechdel. Hier direct al een compliment aan de kap en grime van Bobbie Renooij.
Renée van Wegberg geeft samen met Dominque de Bont en Lotta Pillitu vorm aan het personage Alison. Ieder in een andere levensfase, ieder met een talent voor zang, acteren en timing. Elke keer weer weet Renée van Wegberg indruk te maken met haar zang en hoe ze je meeneemt in de beleving van haar personage. Absoluut één van de beste musicalactrices die we hebben in Nederland. Niet alleen met haar zang, maar ook met haar, vaak non-verbale, acteerwerk geeft ze mooi gestalte aan de hoofdpersoon. Niet niks voor Dominique de Bont om daar op aan te sluiten, maar als tiener Alison steelt ook zij de harten van het publiek. Ze laat de frustratie die Alison heeft goed zien, maar heeft daarnaast ook een fijne komische timing, zeker in haar scènes met Iris Bakker als haar vriendin Joan. Het maakt het verhaal iets lichter zonder dat het de serieuze lijn verliest.

Dan Lotta Pillitu als de jonge Alison. Ze voelt zich duidelijk erg thuis op het toneel en zet een erg geloofwaardige rol neer. Samen met haar toneelbroers Daan van den Akker en Jelte van Ginkel mag ze lekker uitpakken in het komische nummer ‘Hé, Kom naar Fun Home’, maar ook op de serieuzere momenten houdt ze de interesse van het publiek vast. Van dit meisje gaan we ongetwijfeld meer horen.

De belangrijkste relatie in Fun Home is die van Alison met haar vader Bruce. Ad Knippels neemt deze rol met verve op zich. We zien een man die worstelt met zijn gevoel en zichzelf houvast geeft door de rest van zijn leven aan regeltjes te binden; “Er zijn regels waar je je aan moet houden…als je dat niet doet, sta je voor gek!” Hij weet niet hoe hij met zijn gevoelens om moet gaan en in tegenstelling tot zijn dochter, houdt hij verborgen dat hij homoseksueel is. Hij is getrouwd, heeft drie kinderen, precies zoals hij denkt dat ‘men het verwacht’. Maar ondertussen heeft hij geheime affaires met meerdere jongemannen, in deze voorstelling gespeeld door Mitch Wolterink. Zijn vrouw weet het, maar houdt het ook voor de buitenwereld verborgen. Op een gegeven moment wordt het haar teveel en uit ze haar frustratie, vormgegeven in een indrukwekkend nummer, intensief gebracht door Marjolein Keuning. Ad Knippels zet Bruce zo neer dat je mee kunt gaan in zijn beslissingen, of ze nu verstandig zijn of niet. Hij maakt duidelijk wat zijn overwegingen zijn, maar ook hoe moeilijk hij het daar mee heeft. Een geweldige acteur, die daarbij ook nog eens een fantastische stem heeft en je daarmee meesleept in zijn verhaal.

De band tussen vader en dochter is fascinerend en het verhaal houdt je de hele avond vast. Je kunt niet anders dan meeleven met deze familie. Het verhaal pakt je vanaf de eerste seconde en houdt je vast tot het eind…en zelfs daarna nog. Het besef dat mensen zo worstelen met wie ze zijn, het beeld van wat ze denken te moeten zijn en de invloed die dat heeft op hen en hun dierbaren is indrukwekkend. Gecombineerd met mooie muziek en een fantastische cast zorgt dit voor een geweldige voorstelling. Aan alles is gedacht, elk detail klopt. Neem bijvoorbeeld het decor, waarin we het huis van de familie Blechdel zien, waarin tekeningen verwerkt zijn uit de graphic novel waar de musical op gebaseerd is. OpusOne en ITA mogen heel trots zijn op wat ze hier op het toneel gebracht hebben. Fun Home speelt slechts twee weken, dus zorg dat u het niet mist.