FOTO:©Noah Morrison
Bas-bariton Davóne Tines is al een fenomeen in Amerika. In Nederland kennen we Tines uit opera-producties als Girls of the Golden West, Prisoner of the State en Only the Sound Remains, maar sinds kort is hij ook begonnen aan zijn eerste reeks solo-recitals. The New York Times omschreef dit recital als “a compelling reconceptualization of the recital format from an artist who molded his warm, strong voice like clay in a bracingly vulnerable, honest performance.” De Strijkkwartet Biënnale en de Doelen slaan de handen in één om deze bas-bariton ook in Nederland te lanceren.
‘Davóne Tines is changing what it means to be a classical singer’, kopte The New Yorker. In zijn voorstelling MASS speelt de Amerikaanse bas-bariton met de conventies van de klassieke muziek, en laat hij thema’s als ras en seksualiteit een rol spelen. Noem zijn projecten politiek, voor Tines zijn ze persoonlijk en existentieel. Contrasterende spirituele muziekvormen uit West-Europese, Afro-Amerikaanse en 21e-eeuwse tradities komen samen in MASS. Tines bouwt dit concert op als een katholieke mis, waarin hij alles bij elkaar brengt waarmee hij is opgegroeid: spirituals en gospelsongs, Bach, Schubert, opera en nieuw gecomponeerde muziek.
Deze concerten zijn de eerste eigen concerten in Nederland voor Tines en behoren bovendien tot de eerste concerten in Europa met dit recital.
Vr 2 februari 2024 met Calder Quartet – Strijkkwartet Biënnale Amsterdam
In de versie voor de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam treedt het Calder Quartet aan en komen de stem en het strijkkwartet op organische wijze samen. De vormgeving en de regie van het programma MASS zijn in handen van Lisenka Heijboer Castañón.
Do 8 februari 2024 met John Bitoy – de Doelen, Rotterdam
In de Doelen brengt Tines de oorspronkelijke versie van MASS met Afro-Dominicaanse pianist John Bitoy. In 2023 werkte de Doelen al met Tines in de eigen co-productie van David Lang’s Prisoner of the State.